Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HostileNation
#1004493
Hallåj!
Idag så sa flexröret precis efter grenröret upp sig, har totalt gått av kan man säga. Har märkt på ljudet att det varit dåligt en tid, men har bara inte fått tummen ur röven.
Så, nu funderar jag på hur det sitter fast. I ena änden är det skruvat i någon form av fläns vad jag kan se, men då jag har en täckplåt på övre delen och då man inte har tillgång till garage har jag inte skruvat lös den nu i spöregnet.
Undrar därför om den sitter svetsad eller hur den kan tänkas sitta och hur man bäst går till väga för att byta den?

Någon som har lite information som de vill dela med sig av vore tacksamt!
av MickeM
#1004501
Tjena.

På min 2,5 10v så svetsade jag den nya på katalysatorns ingående rör, och den skruvade flänsen sätts i grenröres orginalskarv.
Flexen är alltså första delen av katalysatorn.
Hela katen hängs med fördel ner en bit, när detta svetsas.
Annars blir det trångt.

Biltemas flexskarv avsedd för s/v70 passade fint.

Titta på Biltemas bild av själva katalysatorn så förstår du.

Micke
av roh66
#1004571
Hej HostileNation!

På min 98's V70 GLT 20V (170 hk) är flexröret svetsad på grenröret.
När jag bytte på min bil tok jag loss grenröret, kapade bort flexröret, svetsade dit ett nytt
från Feltema. Det svåra är passningen mot röret ner till katten.
Fick fästa flexröret med en svetsloppa och sen prova passningen.
Nytt grenrör på Volvo kostade flera lusentappar (4600,- tror jag).

Mvh.R.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]