Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Hej! Volvo 850 GLT -93. ABS- lampan har tänts oftare och oftare och nu lyser den konstant. Fick först ut felkod 3-1-3 : vänster bakhjulsgivare bruten eller kortsluten krets. Hade isär allt o gjort rent kontakten ( såg ärgig ut) gjort rent kranshjulet och givaren. Testade med multimetern och fick några mV så jag tror att givaren funkar. Satte ihop och provade. Lampan lyser fortfarande hela tiden.
Tog ut felkoder och fick 3-1-3 och 3-1-4 alltså fel på både vänster och höger bak.
Jag behöver alltså någon som kan löda om styrboxen. Så någon i Skåne som kan hjälpa mig? Självklart mot bra ersättning. Jag bor själv mitt i Skåne och kan tänka mig att köra en bit för att få hjälp.
Mvh
Bengt
av errim
Jo jag försökte ohmmäta men tyckte inte jag fick något stabilt värde. Hur många ohm ska värdet vara? Ska jag sätta mätaren på kilophm eller megaohm?
Satte mätaren på mV och den gjorde utslag när jag snurrade på hjulet. Tänkte att då är den väl ok.

Tog ut felkoder i somras och då var det bara vänster bak som var fel. Höger bakgivare byttes förra året. Men som sagt nu felkoder båda sidor bak det är därför som jag tror att en omlödning skulle hjälpa.
av errim
Tack för värdena! Var ute o mätte nu. Har 1100 ohm på vänster och 1090 på höger så borde vara ok. Ska ut o bryta på kontakten på absenheten så får vi se om det händer ngt.
Hej!
Var på skroten och hämtade (klippte av vid givarna) fina kablar från en nyare 850. Klippte bort de gamla kablarna och skarvade dit de nya med lödning och krympslang. Nu slocknar ABS-lampan och ABS-systemet funkar :D

Tack för alla tips!

Mvh
Bengt
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]