Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur fasiken är det möjligt? Bytte i februari, på Volvo, och redan kass. Kan man reklamera?

Kan det vara något annat ursprungsfel som gör att den käkar sonder?

Fick 1,13 idag på SBP. Alla andra värden helt OK. Har ingen läcka på avgaset. Återstår då vakuumläcka någonstans, om nu inte sonden är kass.
Hur hitta ev läcka på slang? Kan man använda startgas? Annat förslag? Var ska jag kika, lite mer precist?
av rid54
Syresonderna är väl oftast väldigt driftsäkra, så det är nog inte det första jag skulle misstänka. Som nämnts, tag ut felkod och börja där. "Lambdavärdet" som uppstår vid avgasmätningen är helt framräknat och har egentligen ingen direkt koppling till hur syresonden (lambdasonden) mår.
Kanske en lmm som håller på att tacka för sig. Det är svårt att läcksöka slangarna med startgas dels för att motorn inte reagerar för fem öre har gjort detta på min provade till och med att spraya in stargas direkt in i insugsröret var knappt märkbart att motorn reagerade på det.
DayDreamer skrev:Kanske en lmm som håller på att tacka för sig. Det är svårt att läcksöka slangarna med startgas dels för att motorn inte reagerar för fem öre har gjort detta på min provade till och med att spraya in stargas direkt in i insugsröret var knappt märkbart att motorn reagerade på det.
Fanns ingen som hade tid på Volvo för att läsa ut mina koder igår. Reservdelskillen följde med ut till bilen och tipsade om den lilla vinklade gummislangen som sitter vid sidan om grenröret (6-7 cm lång). Den såg lite skrynklig ut, så jag köpte en ny, 36:-.

Men hur satan byter man den? Lossade termostaten och dess slang för att få lite mer plats för fingrarna. Men icke då...

Någon som gjort den operationen och kan ge mej tips? Bör jag demontera fler prylar? Är slangen limmad på plats? Försökte dra loss den med fingerspetsarna = inte lätt...
Lucif3r skrev:Om du menar den som sitter på sidan av insuget så är den betydligt längre än 6-7cm... Den hör till vevhusventilationen, och är sammansatt med en annan grövre slang... På turbos går den hela vägen till turbon, på en sugis går den till spjället om jag minns rätt... Det är ingen slang man byter separat direkt...
Njae, slangstumpen är 6-7 cm, och vinklad 90 grader. Den är därefter instoppad i en grövre slang som försvinner in i mörkret. Slangen är köpt på Volvo och kostar 36:- så jag tror nog att den kan bytas separat. Frågan är bara HUR?
Rudolfroffe skrev:
Lucif3r skrev:Om du menar den som sitter på sidan av insuget så är den betydligt längre än 6-7cm... Den hör till vevhusventilationen, och är sammansatt med en annan grövre slang... På turbos går den hela vägen till turbon, på en sugis går den till spjället om jag minns rätt... Det är ingen slang man byter separat direkt...
Njae, slangstumpen är 6-7 cm, och vinklad 90 grader. Den är därefter instoppad i en grövre slang som försvinner in i mörkret. Slangen är köpt på Volvo och kostar 36:- så jag tror nog att den kan bytas separat. Frågan är bara HUR?
Ungefär såhär ser stumpen ut...
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... r/1015645/

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]