Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Tjena. har fått lite ventil knack vid start på morron eller när bilen stått nån timme. Det håller på några sekunder sen spinner den som en katt.
Jag har olja i motorn och den är nyligen bytt till samma som jag brukar ha Biltema 10w40 delsyntet och volvo oljefilter.
Jag bytte reglerventilen till vvt för nåra veckor sedan till en beggad som jag gjorde rent innan montering funderar på om nått skit
från den lossnat och satt sig i en eller flera ventiltryckare kan det vara så?.
Är detta nått att oroa sig över?.

Motor B5244s.
Bil s70 GLT 00a 31+ k mil.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Hustruns -93a gör också så, knackar när den är kall men tystnar efter några sekunder.
Biltemas olja har varit på tapeten förr angående ventilknack, men jag vet inte om man kan skylla på oljan varje gång!?
av TobbeViktor
Kan ju vara så att du satt i en trött vvt också. Tycker min rasslade rejält en stund efter start innan vvt:n gav upp. Satte i en ny och då var det slut på oljudet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vet inte vad man ska skylla på har hör mycket om att Biltemas olja gör så att man får lite ventilknack. Själv skulle jag inte köra på Biltemas olja.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ja jo vvt reglerventilen köpte jag för 50 ´spänn på returbilen snål som man är :) den har gått en 10k längre än min bil.
Grejen är den att ljudet verkar inte komma från den eller vvt drevet på kammen eller kan reglervenilen
orsaka dåligt oljetryck till ventiltryckarna även fast den o vvt drevet inte låter är den otät kanske?.

Ventil tryckaren ska ju själv klara att hålla tillräckligt tryck vid avstängd motor så att det inte låter vid start
men den ska ju förvisso tryckas i hop och om vänt för o kompensera värme utvidgning men ska ej låta det är vad ja lärt mig.
Därför tänkte jag att om det hamnat skit i en tryckare så kan det ju bli att den blöder ur oljan vid avstängd motor när fjädern trycker på..

Motorlampan bråkar inte som innan jag bytte reglerventil o inga felkoder heller som det var förut.

Ang oljan den har förre ägaren använt länge till bilen och jag har använt den med till förra bilen länge tycker den verkar vara bra skit.
Nu vill jag inte ha nån debatt tråd om biltema olja här :) .

Tobbe viktor var det ett knack klick ljud du hade eller var var det ett rassel ljud du hade innan du bytte?.

Det var efter byte reglerventil det här kom slumpen eller ej vad vet jag. Med vänlig hälsning GS
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av TobbeViktor
Skulle nog säga att den rasslade ett par sekunder. Sen är ju frågan om det berodde på just det.
Men iom att vvt styr timingen på kammen så borde väl misstiming kunna låta lite. Det var ju inget skadligt rasten, mer irriterande. Men vvt:n ska ju trots allt samspela med resten av motorn.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ok tack för svar alla :D . Jag är tämligen säker på att detta knack klick ljud dök upp efter byte av reglerventil till vvt.
Om kammarna inte skulle vara rätt skulle det inte ha knackat/ tickat även innan byte av reglerventil eller framkalla felkoder o motorlampa??.

Personligen tycker jag att det låter som det gamla vanliga ventil ljudet vid start men jag är ju inget hemma på dessa motorer direkt så vad vet jag.
Well är den här grejen något att oroa sig över egentligen?.

Med vänlig hälsning Gs.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ju verkligen inte ovanligt att dessa modeller blir att ticka lite med åren, Min tickar också lite grann ibland vid start, oftasts när den stått en längre tid så all olja verkligen har runnit ner i tråget. Sen är det ju väldigt lätt att blir lurad av spridarna också, dom låter ju så inutah-e och ungefär i samma "ton" som ventiltick.

Hurvida det är något att oroa sig över beror ju helt på HUR mycket det tickar, något som är extremt svårt att avgöra via internet tyvärr.
Jag skulle nog bara hålla öronen öppna och lyssna om den börjar ticka mer och mer/längre och längre. Så länge den inte gör det så är det nog inget att direkt oroa sig för. Det är ju inget direkt litet jobb att fixa dessa "ålderstickerier", men fullt möjligt.

Hur långt har bilen rullat? Har du någon aning om hur den har blivit skött i sitt tidigare liv?
av TobbeViktor
Varför bytte du VVT:n från början?
Jag bytte ju min för att den inte hann med regleringen och larmade för det.

*edit* Kan tillägga för de se undrar och söker och för trådens skull att för en ny Solenoid (VVT) så betalade jag 1254 på Volvo.
En ny variant a'la V70, där man får skarva kablar och kontaktdon själv.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]