Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr-bear
Hej.

Jag har en V70-99 med en 4-stegs automatlåda. Bilen har rullat strax över 30000mil. Min fundering är ; har jag någon nytta av att uppdatera till senare programvara i datorboxarna? Enligt Bil-månsson finns ingen uppdatering till växellådan utan det enda dom gör är att återställa den till fabriksinställningarna. Till motorn finns en uppdatering men ingen vet vad den gör. Detta skulle kosta 850kr för växellådan och 600 kr för motorn.... Men som sagt, ingen kan säga vad jag får för dessa pengarna.

Någon här som har erfarenhet av detta och kan sprida lite ljus i denna tillvaron. I så fall är jag ytterst tacksam.

Mvh Patrik
Svårt att avgöra. Mjukvaran har ju släppts av en anledning men det kan mycket väl vara ett användarfall som du inte utsätter bilen för.

Du bör nog istället utgå ifrån om du har några problem med bilen. Om inte, då får väl de pengarna för uppdatering gå på lyxkontot om du tycker det är värt det. Har du några problem så beskriv dem så kanske det går att få vägledning i om mjukvara är en tänkbar kandidat.
Nu skriver du inte vilken motor du har men för B5254T -99 finns följande uppdatering.

Improved driveability after engine control module (ECM) reset. The start values for some system adaptations are adjusted to facilitate handling of aged/worn systems/components after diagnostic trouble code deletion or when the control module has been without power.
Increased hardiness to certain combinations of aging/wear in the system. The work areas for some adaptations are adjusted to better match the aging of certain components.
Supplements as to which faults are to generate a message to the driver.
Improved serviceability (diagnostic trouble code generation) for some intermittent faults that generate driveability problems.
Hej.

Jag ber om ursäkt, det var slarvigt av mig att inte berätta vilken motor det var. Motorn är B5254S DENSO (170hk).

Problem vet jag inte om jag har. Ibland tjuvstannar den när jag lägger i växel. Står jag utan växel, ger trycker ner gasen och sedan släpper så dippar tomgången ner till ca 450 rpm innan den hämtas upp igen.. Och sedan tycker jag att för att ha 170hk (eller 163) så är den ganska slö .
mr-bear skrev:Hej.

Jag ber om ursäkt, det var slarvigt av mig att inte berätta vilken motor det var. Motorn är B5254S DENSO (170hk).

Problem vet jag inte om jag har. Ibland tjuvstannar den när jag lägger i växel. Står jag utan växel, ger trycker ner gasen och sedan släpper så dippar tomgången ner till ca 450 rpm innan den hämtas upp igen.. Och sedan tycker jag att för att ha 170hk (eller 163) så är den ganska slö .
Säkert att du har B5254S och inte B5244S? Den sistnämnda har iaf jag och det du beskriver är ju inte normalt. Saknas väl tomgångsmotor på dessa så föreslår att du letar läckage och lösa skruvar först, samt rengöring av spjäll som sagt. Har du gul etikett på spjällhuset?

Hjälper inget annat är det möjligt att mjukvara kan hjälpa, kanske främst för att kalibrera om spjället. Har du felkoder?

Slö eller inte, svårt att avgöra men jag antar att du haft bilen ett tag och tycker den blivit slö. Ovanstående plus allmän service (Olja, filter, stift, bränslefilter, bromsar som inte ligger till...) är ju en start.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]