Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi hade tyvärr inbrott i vår bil natten till idag, där tjuven bröt sönder låscylindern till bakluckan och lyckades öppna bilen därifrån. Lyckligtvis snoddes bara några småmynt och en mobilladdare. H*n hade rotat igenom mittenfacket i framsätet, förmodligen i tron om att hitta en reservnyckel till bilen som självklart alla bilägare förvarar i bilen... :roll: . I ren frustration hade h*n sönder elkabeln till ungarnas DVD-spelare i baksätet. Riktig badass-tjuv detta!

Nåja, kunde ha varit värre, men synd på låset i bakluckan som jag tänkte fråga närmare om:

Eftersom själva cylindern/nyckellåset är knäckt så antar jag att jag måste byta hela låskistan, men det är här jag blir osäker. Kollar jag låskistor till 850/855 på Bildelsbasen så ser jag inte om själva låscylindern samt den yttre delen som man stoppar in nyckeln i ingår. Jag antar ju förstås att låscylindern är en del av låskistan, men tänkte fråga om någon med erfarenhet vet?

Centrallåset låser fortfarande bakluckan, men vill ju inte ha ett hål rakt in där man ska stoppa in nyckeln... :(

Tacksam för svar, annars får jag ringa runt och höra mig för!

/Björn
Lucif3r skrev:Låscylindern är kopplad till kistan med ett par stag. Ta bort inredningen på bakluckan så ser du.
Tack för det snabba svaret! :)
Jo, jag hittade denna sprängskiss från en tidigare tråd här på forumet - http://img195.imageshack.us/img195/2224/1003061g.jpg
Köper man låskistan så verkar inte cylindern ingå (del nr. 26 på bilden), och jag hittar bara dörrlåscylindrar till just dörrarna att köpa beg., ingen till bakluckan om jag googlar på det. Utan att ha kollat så antar jag att stagen fortfarande är hela på bilen.

Jag har i alla fall dragit iväg ett mail till ett av företagen som säljer låskistor på Bildelsbasen och frågat så får vi se vart jag landar.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]