Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Jag har oljud vid fullt rattutslag till vänster. Mer än tickande, mindre än klonkande.

Antar att någon av drivknutarna är huvudmisstänkta.

Går det att veta vilken sida jag ska fokusera på då det bara är vid fullt rattutslag åt vänster? Alla gummidamasker är intakta så det var inte fullt så enkelt.
Senast redigerad av 1 sensonic, redigerad totalt 0 gånger.
av SubMarine
Om det är vid just fullt rattutslag skulle jag se över styrstopparna. Knutar som är dåliga brukar låta när man svänger och har en del vridmoment över knuten.
av sensonic
Drivknut, är det inte fråga om hur illa det är ställt? Dvs om det låter vid stort, litet eller till och med inget rattutslag?

Försöker hitta styrstopp till första gen V70 men hittar ingen sådan del i hastigheten. Någon som kan länka? Sitter på läkarm som på V70n?

Länkarm till min: http://www.skruvat.se/Lankarm-P10927.aspx
av sensonic
Hmm, har kollat på stopparna nu och de är inte särskilt slitna. Ska väl prova att smörja dem också.

Men jag hänger inte riktigt med på resonemanget av följande anledning.

Jag har ett cykliskt återkommande knak/klonk vid fullt rattutslag vänster. Slutar bara om jag släpper tillbaka ratten lite.

Styrstopparna, där är det ju bromsens fästbygel som tar i och det är inte en roterande del, lite gnid/knak pga fjäderrörelse men inte så cykliskt ljud. Så då antar jag att andra sidan på hjulet tar i inuti hjulhuset någonstans men jag hittar inget skav eller liknande.

Har förvisso också vibrationer i bilen, både vid körning och vid bromsning som jag jagar. Beskriver det i annan tråd. Men tankar kring knutar kom när jag kopplade ihop dessa.
av SubMarine
Kan t.ex. vara en hjulvikt som tar i fjäderbenet eller liknande. Däck som tar i innerskärmen. Jag gissar att du hör ljudet när du t.ex. kör in i en parkeringsficka med maximalt styrutslag?
av SubMarine
Jag har samma problem när jag ska vända i en vändzon eller svänga snävt in på en parkering. Har bytt yttre knut av annan anledning utan att ljudet försvunnit. I mitt fall tror jag däcket tar i någonstans men då har jag också alulänkarmarna från tidiga 850 på min bil. De bilar jag kört som haft dålig knut så har det främst hörts när man accelererat och svängt ut från en 90-graders korsning.
av sensonic
Visst, men som jag skrev ovan är det redan kollat utan att hitta något.

Om det nu är drivknuten, hur undersöker man en sådan och om det låter åt vänster, är det då på vänster sida?

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]