Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Catharina
Hej
Jag har lite funderingar kring bränslepumpen i tanken på en S70 2,5 TDI, den pumpar ingenting, noll, nada. det märkliga är att det går bara EN (1) kabel ner till pumpen men i kontaktstycket är två kablar monterade på samma stift. det finns bara ett stift och den ena kabeln drar iväg mot baksidan av tanken medan den andra kabeln går till pumpen. Inget pumprelä går att finna vilket antyder att det är motorstyrenheten som styr pumpen. Men,... den stora frågan för mej är: Hur funkar detta då det finns bara en kabel till pumpen???? Nu får ni allt ta å hjälpa mej att begripa... snälla.. kanske man ska säga. :???:
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det finns ingen pump i tanken på d5252t, det är en enkel armatur kompletterad med tankmätare. Huvudpumpen suger ur tanken, vilket är väldigt vanligt på motorer med rad och fördelarpump.
Varför har du börjat fundera på detta? :)
av Catharina
Det var som f.., motorn startar inte för att den inte får bränsle till insprutningspumpen. Det är alltså den som "suger" diesel från tanken. Har den en separat liten membranpump då eller nån annan anordning för att slurka bränsle till pumpen? Kan nån slang ha gått sönder så den bara drar luft, eller vad brukar det bli för fel på dom??
Användarvisningsbild
av TommyP86
Oftast så är det pumpen som blir sliten så den släpper tillbaka diesel ner i tanken, man kan montera en backventil på ledningen från tanken. Testa dra igång den om det är en manuell
av Catharina
Nej, det är en aut. Men jag kan ju testa att "flaskmata" pumpen.... bara för att kolla om motorn startar. Jag har ett par 12v pumpar som skulle gå att testa också. En sån går ju att koppla in mellan filtret och pumpen va??
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]