Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Angie
Ni som kan bilar!

Jag ska nu pröva att få tag på en V70 som jag kan fixa upp och behöver er hjälp.
Jag är intresserad av tex Volvo V70 2.5 144HK -99. Manuell, kombi och framhjulsdrift.
Ligger en bil på blocket som kan vara av intresse men jag vill ha full koll så att jag inte åker på en nit.
Men min fråga blir; vad är det jag ska tänka på? Vad ska jag kolla närmare på? Vad blir man lätt lurad på?

Någon som kan hjälpa?

Tackar :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
På årsmodell 99-00 är det ett elektroniskt gasspjäll på som kan börja att strula så är det nyligen bytt till ett nytt eller renoverat så är ju det ett stort plus. Sen så är ju även läckage mellan motor och växellådan ganska vanligt är en ganska kostsam operation om man inte kan byta packboxen själv. Sen är det väl det vanliga när man kollar på en bil inga missljud eller andra konstigheter. :)
av Rådlös
Du måste kolla upp hela den "juridiska" biten. Alltså om det är rätt person (ägaren?) som säljer bilen. Bor ägaren på en stadigvarande adress i Sverige? Finns det några bankskulder på den, finns det obetalda böter, stämmer vägmätarställning, är bilen importerad eller såld i Sverige från början, är den taxikörd osv. osv. Vi har läst här att det fuskas en del med felkoder. Man döljer felkoder genom att koppla ur motorlampan t.ex. Egentligen borde du ha med dig en felkodläsare.
Om något, det må vara en bagatell eller annat, är oklart eller att säljaren har någon underlig historia med något förbehåll etc. etc. så dra dig ur i tid. Det finns massor av andra bilar att välja på.

Sedan tillkommer ju naturligtvis hela den mekaniska biten med bilens funktion och allmänna tekniska status. Men det har redan några påpekat här.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ett annat bekymmer kan vara den variabla insugnings kammen och allt det som styr den detta bekymmer har jag nyss fått på min s70i 00a.
tror det här grejen kom någon gång under 99.
Användarvisningsbild
av Nexus
Blocket länk till bilen hade varit intressant..
Kolla alltid upp ägare,skatteskulder mm mm. Kan aldrig vara för noga med det!! Folk ljuger så de tror sig själva...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Om mil talet stämmer kan ju vara värt att kolla med. Jag vet inte om folk bemödar sig med att manipulera väg mätaren på en sån gammal bil
längre men man vet ju aldrig med ärlige harrys bil på hörnet tex. Eller nått som är importerat någon gång.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
gubbstrutt skrev:Ett annat bekymmer kan vara den variabla insugnings kammen och allt det som styr den detta bekymmer har jag nyss fått på min s70i 00a.
tror det här grejen kom någon gång under 99.
Ja det kom samtidigt som det elektroniska gasspjället kom 99 :)
av Angie
Tack för alla tipsen...
Jag får ju kolla upp hur mycket som helst. :)
Men en annan fråga; om jag nu tänker ta isär hela bilen och bygga upp den på nytt. Hur stor roll spelar det då?
Jag vet att det är enormt stort arbete men det är det jag vill. :D
Jag är lite inne på att bara köpa en skrotbil!?
Vad menar ni?
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]