Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pierre71
Hej

är det svårt att byta klädsel fram på en volvo v70. har halvskinn på nu men vill montera på helskinn i stället. har fram stolar som det sitter helskinn på nu som jag tänkte ta bort och sätta på mina gamla stolar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Okej, för det första... varför inte bara byta stolarna?

För det andra, njae det är det väl inte. Klädseln sitter ju fast med massa klammror om jag minns rätt, så det är ju bara pilla bort dom, dra av klädseln, och trä på/häfta fast den nya.
av pierre71
stolarna är från 98 och jag har en 00 har testat att byta stolarna men då lyser airbaglampan det blir felkod på det
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej det går inte att bytta stolar med en 98 och 00 det enda som skiljer är att det är en kontakt till airbagen på stolar från 99 och framåt.
98 och bakåt har mekanisk utlösning av airbagen i stolarna.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är inte bara airbags som skiljer. Olika avstånd på pinnarna på nackskyddet, annan infästning på sidopanelen på stolen mm.
Det går flytta klädseln men då får du även flytta plasthylsorna som nackstödet sitter i och trixa lite i övrigt. Inte omöjligt då gjort det på min V70.
av Jäverhammar
Men om skinnstolarna har mekanisk utlösning av airbag så lär du ju kunna lura bilen med hjälp av ett motstånd istället för airbagen. Säkerheten blir väl densamma iom att kudden löser ut vid krock.

Så köp ut två stycken 3 ohms motstånd, montera dessa i bilens kontaktdon som skall ansluta mot stolens airbag (bygla).

Bilen tror att du har airbag i stolarna och de andra kuddarna fungerar således. Airbagen i stolarna löser ut vid krock då de inte behöver signalen från bilen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jäverhammar skrev:Men om skinnstolarna har mekanisk utlösning av airbag så lär du ju kunna lura bilen med hjälp av ett motstånd istället för airbagen. Säkerheten blir väl densamma iom att kudden löser ut vid krock.

Dumt att göra så.
Dom böt till elektrisk utlösare av en anledning. Elektrisk utlösare kan dessutom lösas ut INNAN bilens sida smäller in i stolen, vilket KAN vara skillnaden mellan liv och död.
Det finns även få fall där mekanisk utlösare inte löst ut kudden, då smällen/deformeringen inte hamnade korrekt och missade utlösaren. Utlösaren är inte speciellt stor...

Att fuska/ändra med säkerhetssytemen är bara idiotiskt när man med relativt enkla medel kan fixa det ordentligt istället.
av Jäverhammar
Ja kanske är det dumt. Men det går som sagt att göra så. Vad var och en väljer att göra med sin egenbil är upp till var och en.

Bra att veta om risker/nackdelar dock så att T.S blir medveten om dessa.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]