Sida 1 av 1
V70 XC 4WD fråga
Postat: mån 17 aug 2015, 13:12
av 245GL
Tjena! Har köpt mig en V70XC '98 och man har ju hört lite om dedär med 4WD... Vill bara veta om man kan fortsätta att köra som FWD om 4WD:n lägger ner, eller blir man stående efter vägen och måste man demontera ned kardan etc innan man kan börja köra igen?
Helt nybörjare inom 4WD
MVH TOBBE
Re: V70 XC 4WD fråga
Postat: mån 17 aug 2015, 14:02
av Schmoyoho
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 99#p226599
Tydligen kan det bli knas med antispinn när kardanen saknar. Annars brukar det vedertagna svaret vara att det går utmärkt att köra utan kardanen (med viss förmån för bränsleförbrukningen). Kan dock bli strul vid besiktning. Har bilen AWD från fabrik ska kardanen finnas men vissa verkar ha fått genom bilen ändå. Om det beror på missar från besiktningsmännen eller att man klarar sig utan den vet jag inte.
Re: V70 XC 4WD fråga
Postat: mån 17 aug 2015, 16:56
av Lucif3r
En bekant berättade att han hade en AWD för många år sedan, som han inte tänkte sig för på och hade olika däckdimensioner på...
Den viscon blev så överhettad att den började brinna :shock: "Tur det var vinter" så han kunde ta snö och döda elden med.... Men, han blev tämligen ståendes efter vägen och fick bärgas därifrån :roll: Tror han sa att vinkelväxen skar också(drevhaveri) så bilen knappt rullade.
Så ja, nog kan man bli stående vid ett haveri, men det får väl räknas till ovanligheten. Oftasts så är det bara så att AWD'n slutar fungera helt enkelt.
Jag kan inte föreställa mig att avsaknad av kardan inverkar på antispinnen. Bilens elsystem har absolut ingen kontroll över AWD'n, då den är helt mekanisk/organisk. Antispinnen styrs ju via ABS'en, och ABS'en sitter ute vid varje hjul. Nog för att AWD har annan styrbox för ABS, men det är mest pga. andra givare och ringar.
Re: V70 XC 4WD fråga
Postat: mån 17 aug 2015, 19:57
av ketto
Tracs (antispinn ) är bara på framhjulen på en AWD. Alltså som vilken framhjulsdriven bil som helst.
Re: V70 XC 4WD fråga
Postat: tis 18 aug 2015, 15:29
av Schmoyoho
Satt och läste på om haldex idag och råkade läsa om haldex gen I fr.o.m 98. Pumptrycket byggs som bekant upp av rotationsskillnad mellan fram-/bakaxel men det stod även att även fast systemet inte kan elektroniskt kopplas in så kan det elektroniskt kopplas ur t.ex om ABS arbetar. Iofs i linje med vad ni skriver ovan, ketto och lucifer men kanske mer kuriosaartat :)
(läste även att inkoppling av haldex I skedde efter en fjärdedels varv spinn på framhjulen. är inte haldex I den s.k viskokopplingen? Trodde det kunde ta mer än ett helt varvs spinn innan något hände...)
Re: V70 XC 4WD fråga
Postat: tis 18 aug 2015, 15:53
av Lucif3r
Haldex kom inte på volvo fören 03- typ. Tidigare, inkl. våra modeller givetvis, har Viscokoppling.
Visco är helt mekanisk/organisk, det är helt enkelt bara ett gäng lameller i en olja. När ena lamellen(den till framhjulen, eftersom det är där drivningen kommer ifrån) snurrar fortare än den lamellen till bakhjulen hettas oljan upp(oljan blir tjockare/segare ju varmare den blir). När oljan når en viss temperatur så låser lamellerna med friktion, och först då får man drivning på bakhjulen.
Det är alltså inget som öht. går att styra elektroniskt... Eller ptja, ska väl vara om man monterar något herre-jösses värmeelement som elektronisk hettar upp oljan.... Men det är inte realistiskt utförbart.
Haldex är mekanisk med drev, och det kan man styra elektroniskt(eller mekaniskt också för den delen, typ som en växellåda).
Åter igen, volvo upp t om -03 har visco-koppling. Visco är INTE haldex. 2 helt olika principer/design.
Och nej, det "går" inte byta till haldex på våra gamla bilar utan att bygga om både elsystem och hela bakvagnen.