Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maksis
Tjena, har köpt en v70 XC AWD -99 som har lite fel som jag tänkte att jag kanske kunde få bukt med.

*Bromslampan började lysa, och lös i några dagar, sen slocknade den, varpå jag 2 dagar senare bytte alla bromsbelägg. Efter bytet började den lysa igen, har kollat bromsvätskenivån, den är OK. Vet inte om det finns slitagevarnare på den? Såg inte ut som det då jag bytte beläggen iallafall. Lampan ser ut ungefär såhär ( ! )

*När man startar bilen (kall), går motorn ojämnt en stund, instrumentbelysningen "svajar" och det låter konstigt i bilen i några sekunder åt gången. Allt sånt slutar efter ca 30 sek-1 minut efter man startat bilen. Kan lambdasonden ha nåt att göra med detta? Det lyser nämligen en gul motorlampa som förra ägaren sa hade nåt att göra med den.

*Det försvinner glykol någonstans, det luktar glykol utvändigt när den stått på tomgång en stund, och det finns ingen glykol på backen när jag kollat. Låter väl som att det far in i motorn, men oljan ser bra ut, finns det nåt annat sätt att se om det far in i motorn? Det går inte mycket, har fått fylla på några dl 2 ggr på ca 2-3 månader, men luktar ganska starkt glykol ändå.

Är ingen bilexpert som ni märker och finns säkert svar någonstans på Google som jag ej hittat men tänkte att det går fortast att få svar här.
av maksis
Glömde en ganska viktig punkt.

Har ingen värme i bilen heller. Värmepaketet är nyss bytt. Har haft värme nån enstaka gång, som har hållt i sig i några dagar för att sedan endast blåsa kalluft. Motortempen är normal. Inget glykolläckage inne i bilen vad jag märkt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
maksis skrev:Tjena, har köpt en v70 XC AWD -99 som har lite fel som jag tänkte att jag kanske kunde få bukt med.

*Bromslampan började lysa, och lös i några dagar, sen slocknade den, varpå jag 2 dagar senare bytte alla bromsbelägg. Efter bytet började den lysa igen, har kollat bromsvätskenivån, den är OK. Vet inte om det finns slitagevarnare på den? Såg inte ut som det då jag bytte beläggen iallafall. Lampan ser ut ungefär såhär ( ! )

*När man startar bilen (kall), går motorn ojämnt en stund, instrumentbelysningen "svajar" och det låter konstigt i bilen i några sekunder åt gången. Allt sånt slutar efter ca 30 sek-1 minut efter man startat bilen. Kan lambdasonden ha nåt att göra med detta? Det lyser nämligen en gul motorlampa som förra ägaren sa hade nåt att göra med den.

*Det försvinner glykol någonstans, det luktar glykol utvändigt när den stått på tomgång en stund, och det finns ingen glykol på backen när jag kollat. Låter väl som att det far in i motorn, men oljan ser bra ut, finns det nåt annat sätt att se om det far in i motorn? Det går inte mycket, har fått fylla på några dl 2 ggr på ca 2-3 månader, men luktar ganska starkt glykol ändå.

Är ingen bilexpert som ni märker och finns säkert svar någonstans på Google som jag ej hittat men tänkte att det går fortast att få svar här.
Testa att rycka ur kontakten till nivågivaren i locket på bromsvätska behållaren slocknar den då så har du förmodligen kortis i givaren. Vet inte vad mer som triggar denna lampa att lysa än det. Kan ju också vara kortis i kablarna till givaren.

Med att bilen inte går så bra dom första sekunderna efter kallstart kan ju vara ganska mycket saker som spelar in det bästa här vore om du kunde läsa ut felkoder. Tror inte att det är lambdasonden som spökar här efter som den börjar att arbeta först när motorn är varm och katten har en temperatur på runt 300grader. Det enda som händer med lambdasonden vid kallstart är att den börjar att förvärmas av ett litet inbyggt element i den.

Det med glykolen kan ju vara att det läcker såpas lite att det hinner dunsta bort innan det når backen eller så är det locket som läcker till expansionskärlet. Har själv märkt att det försvinner lite glykol för mig med men det är så lite och jag tror att det är locket till expansionskärlet som läcker lite på min men jag känner dock ingen glykol lukt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
maksis skrev:Glömde en ganska viktig punkt.

Har ingen värme i bilen heller. Värmepaketet är nyss bytt. Har haft värme nån enstaka gång, som har hållt i sig i några dagar för att sedan endast blåsa kalluft. Motortempen är normal. Inget glykolläckage inne i bilen vad jag märkt.
För lite glykol kan ju ge den symtomen att det inte blir någon värme i kupén eller väldigt svag värme. Fyll på med glykol till max-markeringen låt locket vara av till expansionskärlet sen startar du motorn och vrider på max-värme på bägge temp-inställningen för kupén låt motorn bli varm ha fortfarande locket av till expansionskärlet. Sjunker inte nivån i expansionskärlet något nämnvärt så kan du skruva tillbaka locket. Det som jag beskrev nu var hur du luftar ur kylsystemet tror att systemet ska vara självluftande men det skadar inte att göra så som jag beskrev. Blir det ingen värme i kupén efter det så kanske det har blivit tätt i någon slang till eller från värmepaketet fast det är inte alls vanligt.

Edit: Kom på att det kanske är något spjäll som hindar luften att gå via värmepaketet men jag vet inte exakt hur det ser ut kanske inte ens finns något spjäll. Någon annan har säkert koll på detta :)
av maksis
Tack för snabbt svar!

Var ut nu och skulle prova att rycka ur givarn till bromsvätskan, självklart så ville inte lampan lysa just nu :roll:

Det är ej för lite glykol i systemet, men ska prova avlufta som du sa! Tycker det borde avlufta själv eftersom expansionskärlet ska vara högsta punkt, men som sagt, kan ju inte skada att prova.

Har funderat på det där med spjäll också, vissa modeller har ju som standard att spjällaxlar osv går av, men vet inte hur det ser ut på min bil faktiskt.
av maksis
Lucif3r skrev:Tänk dock på att bilen kommer koka om du inte har locket på expansionskärlet på... Så tänk inte ens tanken på att "varmköra" bilen utan locket...
Man kan ju stänga av bilen innan den når 100 grader :)
av maksis
Så länge man inte låter bilen gå över ca 100 grader så kokar den inte :)

Ang bromslampan, tror jag löst problemet, när jag hade bytt alla belägg så hade det blivit överfullt med bromsvätska i behållaren, så var nog därför lampan lyste.
av maksis
Provade dra ut kontakten till flottören i bromsvätskebehållaren, och lampan fortsatte att lysa. Har också sänkt nivån till just under max, men lampan fortsatte ändå att lysa. :x
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]