Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#992423
Hej forumet!

Ursäkta att jag drar upp ett ämne som antagligen redan är tjatat till leda.

För några månader sen köpte jag en V70 GLT -99 med 164hk-benisin-motorn.

Instruktionsboken säger att man ska använda A2/A3-olja (och givetvis står det också viskositet).

Förra ägaren har kört Magnatec 5W40, men det är en C3-olja.

När jag behövt fylla på så har jag fortsatt med samma sort för det verkar dumt att blanda oljor.
Jag har kört bilen i 1300-1400 mil och under den tiden fått i sammanlagt fyra liter.

Nu är det dags att byta oljan. Bör jag fortsätta med samma sort som egentligen är "fel", eller bör jag byta till en A2/A3-klassad olja?

Bilen har gått 30.000 mil så vi pratar ju inte om nåt som är värt en halv årslön, men jag tycker verkligen om bilen så det vore synd att köra sönder den i förtid. Jag hade inte en tanke på att kolla en sånhär grej när jag köpte bilen.
#992439
4 liter på 1500 mil då drar den en hel del olja. Kör på det som instruktionsboken säger. :D
Själv kör jag på 5-40 Agrol spectra.
Magnatec är inte äkta helsyntet så att den skulle vara för fin håller ja inte med om...
#992440
A3/B3: Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med långa oljebytesintervall och/eller tung användning och/eller när man behöver låg viskositet året om.

C3: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägs katalysator (TWC). HTHS-viskositeten är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC.


Det som skiljer dessa är att A3/B3 oftast har en viskositet upp till 3,5 cp medans C3 har en viskositet över 3,5.
Utöver detta så är C3 anpassad för bilar med partikelfilter och-/eller trevägskatt.
Sen har alla oljemärken olika additiv i mer eller mindre utsträckning som gör olika nytta. C-klassning är en nyare form av klassning som inte kom förren mitten på 00-talet, alltså efter din bil slutat tillverkas.
C-klass är en egen klass och inte en högre klassning än A/B.

Hade jag varit dig hade jag kört på den olja som känns bäst, motorn kommer nog må lika bra av båda. :)

/// Waiz

Edit;
Missade att din motor slukade så mycket olja, jag hade provat byta till A3/B3 5W-40 helsyntet, antar att det är det boken rekommenderar.

// Waiz
#992490
Nexus skrev:Magnatec är inte äkta helsyntet så att den skulle vara för fin håller ja inte med om...
Jag antar att du menar att Magnatec är en hydrocracked syntetisk (HC-syntetisk) och därför inte bör klassas som "äkta".
Frågan är dock om det finns bevisat i motortester där en HC-syntetisk skulle vara sämre än en Ester eller PAO syntetisk olja?
I frågan om smörjning, flyktighet och viskositet, om vi pratar personbilar i dagligt bruk och om man byter olja + filter vid jämna serviceintervaller tror jag inte det går att hitta någon skillnad.
Skillnad i plånboken möjligtvis, fast köper man Castrol så är kanske inte plånboken prio 1 :)


/// Waiz
#992559
Idag finns det väl ingen (motor)olja som är direkt skadlig för motorn. Ja, det ska väl vara om man häller i 15W eller t om 20W olja, och sen tycker att man ska starta bilen i -30C... Det blir inte mycket smörjning av det då...
Men håller man sig till 5W-40 eller 10W-40(40 då våra motorer är gamla och blir varmare än nyare motorer, som kan köra på 30) så är det nog ingen fara.

Själv kör jag 5W då jag har turbo, och då är tunnare olja lite bättre så turbon får sin smörjning så snabbt som möjligt. Skulle jag starta mycket i -30C så skulle jag överväga att t om gå ner på 0W.
Men en ikke-turbo av våra årsmodeller klarar sig bra på 10W-40 året runt. Men byter man olja flera gånger om året så skadar det inte att byta till 5W inför vintern.

Man läser ju dock ofta att lägre viskotets olja "ger oljeläckage" - men det gör det INTE. Börjar det läcka när man byter till tunnare olja så är ens packningar redan tokslut, och det var rent ut sagt bara skiten som höll det tätt innan.
#992717
Hmmm.. vad är en tunn olja?? Vad jag vet så är en tunnare olja tex. 10w-30w. En 10w-40w är tjockare. Eller??
0w eller 10w är viskositeten som oljan klarar på varm motor. Och får inte förväxlas med att oljan är "tunn".

Mvh.R.
#992718
roh66 skrev:Hmmm.. vad är en tunn olja?? Vad jag vet så är en tunnare olja tex. 10w-30w. En 10w-40w är tjockare. Eller??
0w eller 10w är viskositeten som oljan klarar på varm motor. Och får inte förväxlas med att oljan är "tunn".

Mvh.R.
Det finns inget som är en "tunn olja" dock baseras den första siffran/siffrorna i viskositeten på hur lätt flytande en olja är i lägre temperaturer.
Ett exempel är att en 5W där W står för Winter (dvs klarar vintertemperatur) ska klara ca -20 ner till -40 beroende på tillverkare. Desto lägre siffra desto kallare temperaturer ska oljan hålla sig flytbar.
Det andra talet exempelvis 30 eller 40 har inget W efter sig utan den står för hur hög temperatur oljans molekyler orkar bära upp den skyddande oljefilmen innan kedjan brister.

Så kort och gott den lägsta siffran med ett W efter betyder oljans flytbarhet i låg temperatur, den andra siffran betyder oljans motståndskraft för hög temperatur.

Som Lucif3r skrev ovan så blir olika motorer olika varma, därför är det inte säkert att alla motorer ska ha så högt andra tal som möjligt utan att vissa ska ha ex. 5W-30 istället för 5W-40.

/// Waiz
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]