Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisf
#991348
Hej på er,
Har nu gått och funderat ett tag på om man ska skaffa sig en elektrisk mutterdragare. Det är ju inte så enkelt som en vanlig skruvdragare då det är en hel del som "spelar roll" i om det blir bra eller dåligt.

Så mina frågor..

1. Mutterdragare eller verkstad?

2. Volvo 850 har jag förstått ska ha ett åtdragningsmoment på bultarna runt 110Nm, stämmer detta? Nu vet jag inte vad som står i min Svenska manual, den är dock ersatt med en för "850", inte just den för vår bil tyvärr. Men om man tittar i en engelsk variant på följande länk så står det 110Mn. http://new.volvocars.com/ownersdocs/199 ... #emergency

3. Ok, om vi nu har kommit till mutterdragare och att momentet är 100Nm. Om man då köper exempelvis denna på Jula så ska man ju kunna ställa in moment mellan 100Nm och 350Nm. Om man då ställer in momentet på 110Nm så ska allt vara löst, muttrarna ska sitta på så bra som de "ska" göra?

4. Om man tar en "billigare" som följande länk, vad "händer" då? Om man fortsätter knacka på så lär väl gängorna gå paj? Och om man "stannar" så fort det säger stopp, så är det väl inte säkert att momentet är rätt? http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-009005/

5. Om man nu kör med mutterdragare, exempelvis den första, där man kan ställa in moment och den ska slå fast till det momentet. Bör man ändå kolla så det verkligen blivit rätt åtdraget moment med exempelvis en momentnyckel? Kanske kan vara en bra idé? Åtminstone första gångerna så man vet att maskinen fungerar som den ska? Är en momentnyckel "svår" att använda? Aldrig använt en, men det kan ju vara bra att lära sig :)

6. Någonstans nyligen har jag läst att det är skillnad på momentet för aluminium och plåtfälgar, men jag hittar inte den informationen igen. Sen står det ingenting om detta i "manualen" ovan länkad heller. Så jag blir lite osäker! Vi har ju aluminium/lättmetall för sommardäcken, men plåt för vinterdäcken.


Frågor, frågor, frågor.. PLUS några frågor i frågorna :P
Hoppas ni har lite mer erfarenhet än mig i detta! :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#991372
1. Handkraft. Så jävla jobbigt är det ändå inte...

2. 110nm är väl vad dom flesta bilar kör på.

3. Nej, så fungerar det inte riktigt på knackare. Dom är långt ifrån precisionsverktyg, och sättet dom avgör vridet på är allt annat är exakt, oftasts inte ens i närheten. Det är därför man använder momentstavar - som inte heller är några precisionsgrejor, men bra mycket mer precisa än knacken... Ja, tills dom blir slitna då såklart.

4. En billigare tvivlar jag på någonsin kommer orka dra gängpaj. Mer troligt att bulten går av istället.

5. se svar 3.
Nej, en momentnyckel är inte speciellt svår att använda.

6. Inte hört något om att det skulle vara någon skillnad mer än via "min kompis kompis kusins flickväns pappa säger ..."
Jag drar iaf plåt och alu lika hårt.

Det säkert bortåt 99% av alla gör fel är att dom inte efterdrar bultarna efter dom kört några mil...
#991378
Har kört utan momentstav har bara inte blivit av att köpa någon än men det är nog dags nu innan vinterdäcken ska på. Kan vara bra att ha när mutterkanackaren har en drag kraft på runt 810nm :)
av chrisf
#991384
Tack för svaren! :D

Tittade mer på momentstav, hur "fungerar" de egentligen? Då kör man med en mutterdragare på flera hundra Nm och momentstaven begränsar styrkan som överförs till bulten? Men hur? Det verkar inte finnas något rörligt som säger "NEJ" när kraften är för stor.

Men de fungerar alltså? Då kan man ha en kraftfull maskin, ha en momentstav som är speccad till 110 Nm och sen ska inte bultarna gå sönder?

Följdfråga då.. är det ändå nödvändigt kanske för säkerhetsskull dra med en momentnyckel för att se så det blivit rätt?


Tack än en gång! :)
#991392
Momentstaven "fjädrar" vid angivet moment.
Jag har en tryckluftsdriven mutterknack som är på 1100 Nm. Kör på högsta läget med momentstav.
Visst kan man, tills man litar på momentstaven, använda sig av momentnyckel.
Efterdra skall man ju ändå göra efter några mil.
Det gör väl alla? :shock:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#991396
nissesvolvo skrev:Efterdra skall man ju ändå göra efter några mil.
Det gör väl alla? :shock:

Knappast. Ingen i min bekantskapskrets gör det, och ingen dom känner gör det heller...
Brukar erbjuda mig att efterdra deras hjul, men nej nej, dom har ju aldrig gjort det på XX år så det behövs inte...... :roll:
Även hjälpt en med "vibrationer", som givetvis visade sig att hjulbultarna satt lösa på flera hjul, men det var ju givetvis däckverkstadens fel *HOST*.... (S)


Så nä, det är nog inte så många som efterdrar, likaväl som många inte ens kan kolla olja och kylarvätskan på sin bil...
av chrisf
#991401
Haha.. Självklart måste det vara däckverkstadens fel att bultarna satt löst! :D
Olja och kylarvätska är för oss som för en troende som går i kyrkan varje söndag.. Eftersom vi (enligt annan tråd) har lite problem med olja i motorrummet och att vi förra året bytte kylare så har det blivit att vi kollar sånt med jämna mellanrum :D "tråkigt" dock med kylarvätskan.. man behöver ju aldrig fylla på den längre :P haha.. "ta i trä"! :D

---

Men gud.. missade första svaret från Lucif3r helt! Sorry!

Inte att det ska vara "jobbigt", men tänker mig att bultarna förmodligen sitter som bara den efter en däckverkstad varit på dem, plus att det borde vara "enklare". Att kontrollkolla så att de är åtdragna tillräckligt känns ju ändå helt ok, plus att efterdra efter ett par mil förstås.

Jag har som sagt aldrig bytt däck, så lite skrämmande är det ju.. Jag tycker jag är stark, men hur stark är jag? För stark? För svag? Lite som - hur långt är ett snöre? :P Tanken då med en maskin är ju att man ska komma så nära som möjligt och sen använda sin egna kraft för att kontrollera att det "blivit rätt" med en momentnyckel.. Är det fel tänkt?
Mer troligt att bulten går av istället
Det borde de inte göra, eller? Klart om de är gamla och rostiga förstås, men våra är rätt fina.. förmodligen utbytta vid något tillfälle.. Men du menar att om man kör för högt moment, så det som går sönder är förmodligen bulten? Oavsett så, om man kör med för högt moment så är det stor chans att något förr eller senare går sönder :P


Grymt med samma moment på alu och plåt!


Så om man ska använda maskin; använd momentstav för rätt moment, kör maskinen så "starkt" som möjligt eller åtminstone med ett högre moment än vad man vill åstadkomma och sen kanske kontrollera att det blivit rätt med en momentnyckel?

Om man kör manuellt; fälgkors tills det sitter och sen kontrollera att det blivit rätt med momentnyckel?

Efterdra efter en 5-10 mil eller så?


Momentnyckeln är väl främst kanske när man är nybörjare, för jag menar de flesta använder väl inte det när de väl "kan" hur hårt man ska dra.. Så det blir ju på ett ungefär då istället, som visserligen kanske inte stämmer beroende på hur man själv mår för tillfället.. Vissa dar är man starkare än andra dagar :P Alternativ att de som har använder en momentstav med sin mutterdragare.. Och slutligen alternativt, de som drar för hand :P

nissesvolvo
Aha, tack för infon! Då verkar ju momentstav som ett självklart val när man ska skaffa sig lite nya pryttlar :D

Jag och min tjej är nya på allt det här med bilar, vi skaffade vår 850 innan sommaren förra året och sedan dess är det en däckverkstad som bytt däck. Jag har läst om att man ska efterdra, men alla i vår närhet har sagt att nja.. det behövs nog inte om ni har bytt på en verkstad.. Så det har inte blivit av :oops: :???:

Men även om det dras på en däckverkstad ska man alltså efterdra?



Slutligen.. enligt Lucif3r så är maskin onödigt och enligt nissesvolvo och DayDreamer så kör ni maskin och nissesvolvo kör med momentstav?

Känner mig inte säkrare i mitt beslut :P

Kanske en momentnyckel och fälgkors till att börja med?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#991411
Ja, byter man bara däck 2ggr om året så tycker jag det är onödigt med maskin :P Jobbigaste momentet är ju att hissa upp bilen - speciellt om man som jag har en domkraft som bara orkar lyfta ett hjul i taget >_>

Bulten är mig veterligen av mjukare material än navet, så då med enkel fysik bör bulten bli kass innan navet.
Men av allt inblandat så är alu-fälgarna det mjukaste, och drar man så hårt att bulten går av så har man garanterat redan skadat fälgen. Förutsatt att bulten inte var fösvagad pga. ålder osv då.

För hårt åtdragna bultar sliter även det på bultarna, och i längden blir dom försvagade. Det är rätt vanligt på bilar som uteslutande byter däck hos verkstad, då verkstad i regel drar hårdare än vad man ska just pga. att så få efterdrar sina bultar och sen skyller på verkstaden att dom tappat hjulet :roll:
Användarvisningsbild
av sweddan
#991419
Handkraft och sunt förnuft. Har bytt däck på många bilar under ca 15år och aldrig kört med moment. Det är riktig överkurs. Dra tills du tycker att det har nypt åt bra. Efterdra alla bultar efter ca 20 mil. Helst 2ggr, alltså efter 20mil igen för att vara säker. Jag har fått hjälpa en del som har bytt däck på verkstäder som har dragit med moment då bultarna har börjat lossna. Inte alltid rekommenderat moment stämmer i verkligheten. Jag har en "stav" istället för fälgkors. Fälgkors är skit. Köp en sån där lång utdragbar pinne (fälgnyckel?) dem har på dem flesta ställena. Då rår du att dra åt samt dra loss bultarna.

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]