- tor 23 jul 2015, 14:58
#991348
Hej på er,
Har nu gått och funderat ett tag på om man ska skaffa sig en elektrisk mutterdragare. Det är ju inte så enkelt som en vanlig skruvdragare då det är en hel del som "spelar roll" i om det blir bra eller dåligt.
Så mina frågor..
1. Mutterdragare eller verkstad?
2. Volvo 850 har jag förstått ska ha ett åtdragningsmoment på bultarna runt 110Nm, stämmer detta? Nu vet jag inte vad som står i min Svenska manual, den är dock ersatt med en för "850", inte just den för vår bil tyvärr. Men om man tittar i en engelsk variant på följande länk så står det 110Mn. http://new.volvocars.com/ownersdocs/199 ... #emergency
3. Ok, om vi nu har kommit till mutterdragare och att momentet är 100Nm. Om man då köper exempelvis denna på Jula så ska man ju kunna ställa in moment mellan 100Nm och 350Nm. Om man då ställer in momentet på 110Nm så ska allt vara löst, muttrarna ska sitta på så bra som de "ska" göra?
4. Om man tar en "billigare" som följande länk, vad "händer" då? Om man fortsätter knacka på så lär väl gängorna gå paj? Och om man "stannar" så fort det säger stopp, så är det väl inte säkert att momentet är rätt? http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-009005/
5. Om man nu kör med mutterdragare, exempelvis den första, där man kan ställa in moment och den ska slå fast till det momentet. Bör man ändå kolla så det verkligen blivit rätt åtdraget moment med exempelvis en momentnyckel? Kanske kan vara en bra idé? Åtminstone första gångerna så man vet att maskinen fungerar som den ska? Är en momentnyckel "svår" att använda? Aldrig använt en, men det kan ju vara bra att lära sig :)
6. Någonstans nyligen har jag läst att det är skillnad på momentet för aluminium och plåtfälgar, men jag hittar inte den informationen igen. Sen står det ingenting om detta i "manualen" ovan länkad heller. Så jag blir lite osäker! Vi har ju aluminium/lättmetall för sommardäcken, men plåt för vinterdäcken.
Frågor, frågor, frågor.. PLUS några frågor i frågorna
Hoppas ni har lite mer erfarenhet än mig i detta! :)
Tack på förhand!
Har nu gått och funderat ett tag på om man ska skaffa sig en elektrisk mutterdragare. Det är ju inte så enkelt som en vanlig skruvdragare då det är en hel del som "spelar roll" i om det blir bra eller dåligt.
Så mina frågor..
1. Mutterdragare eller verkstad?
2. Volvo 850 har jag förstått ska ha ett åtdragningsmoment på bultarna runt 110Nm, stämmer detta? Nu vet jag inte vad som står i min Svenska manual, den är dock ersatt med en för "850", inte just den för vår bil tyvärr. Men om man tittar i en engelsk variant på följande länk så står det 110Mn. http://new.volvocars.com/ownersdocs/199 ... #emergency
3. Ok, om vi nu har kommit till mutterdragare och att momentet är 100Nm. Om man då köper exempelvis denna på Jula så ska man ju kunna ställa in moment mellan 100Nm och 350Nm. Om man då ställer in momentet på 110Nm så ska allt vara löst, muttrarna ska sitta på så bra som de "ska" göra?
4. Om man tar en "billigare" som följande länk, vad "händer" då? Om man fortsätter knacka på så lär väl gängorna gå paj? Och om man "stannar" så fort det säger stopp, så är det väl inte säkert att momentet är rätt? http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-009005/
5. Om man nu kör med mutterdragare, exempelvis den första, där man kan ställa in moment och den ska slå fast till det momentet. Bör man ändå kolla så det verkligen blivit rätt åtdraget moment med exempelvis en momentnyckel? Kanske kan vara en bra idé? Åtminstone första gångerna så man vet att maskinen fungerar som den ska? Är en momentnyckel "svår" att använda? Aldrig använt en, men det kan ju vara bra att lära sig :)
6. Någonstans nyligen har jag läst att det är skillnad på momentet för aluminium och plåtfälgar, men jag hittar inte den informationen igen. Sen står det ingenting om detta i "manualen" ovan länkad heller. Så jag blir lite osäker! Vi har ju aluminium/lättmetall för sommardäcken, men plåt för vinterdäcken.
Frågor, frågor, frågor.. PLUS några frågor i frågorna

Hoppas ni har lite mer erfarenhet än mig i detta! :)
Tack på förhand!
Nuvarande bilar: V70 2.4 -04 Automat, 29 000 mil | S60 2.4 -02 Automat, 22 000 mil.
Tidigare bil: Volvo 850 T5 -94
Volvo VIDA 2014D DiCE
Tidigare bil: Volvo 850 T5 -94
Volvo VIDA 2014D DiCE