Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,
Vi har sedan vi skaffade bilen förra året haft lite småstrul med att öppna huven då tidigare ägare har bytt vajer men tydligen dragit igenom vajern på "fel ställe" i torpedväggen eller vad det kallas. Detta medför att handtaget inte kan användas då vajern blir för kort och vi istället har en träkloss över vajern som för damen är väldigt svårt att använda för att öppna huven.

Eftersom det är grymt svårt att se vart det finns genomföringar och vilken som kanske är rätt genomföring, för all spagetti, tänkte jag att någon som har en fungerande sådan kanske skulle kunna ta en bild - om möjligt både på in och utsidan så man kan se vart denna ska gå? Så vi åter kan fästa vajern i handtaget som det är menat.

Vill gärna ordna detta åt henne, men skulle behöva lite hjälp från er om det finns möjlighet :)

Tack på förhand!
Du är ALLTID vaken Lucif3r! Vad man än postar här så är du igång och svarar :D
Tack för det!

Jo Roberts videos har jag tittat mycket på, även när han laddade upp den.. däremot så syns det ju inte superbra vart den går igenom, plus att det verkar som att det sitter mycket saker i vägen som kanske är svåra att plocka bort och sätta tillbaka.. Så kan det ju vara oavsett, men som sagt, svårt att se i videon :P

Matthews är jag medlem på, hade missat den tråden men tack för det! Där visas det ju mycket tydligare, känns det som åtminstone.

Kom förresten på att vi skaffade en till vajer förra året för att vi skulle lösa det här, men blev aldrig av.. Kan ju vara ultimat att försöka med den.. Eftersom den vajern är schysst också så kan man ju bara koppla över sig på den om man får igenom den på rätt ställe.

Borde ju bara vara att följa robotslangen så hittar man den gummigenomföringen.. Fast det hade kanske varit lättare inifrån.. Hmm..

En fråga, nu är jag ju inte vid bilen så egentligen kan jag väl kolla själv när jag sätter igång, men går robotslangen helt igenom? Eller stannar den i genomföringen? Annars kanske man lätt kan hitta den inifrån också..

**Edit** kollade uppåt på matthew sidan och såg bilden med genomföringen.. missade den innan.. robotslangen verkar ju stanna i genomföringen Men då måste det vara ytterligare en sådan robotslang eftersom den går längre än vad den ser ut att göra på bilden i början av tråden på matthew sidan?

Får kanske ta lite bilder och lägga upp när jag försöker fixa det här :P Kanske kan hjälpa någon annan sen :D
Ja jo, inte igenom robotslangen, men eftersom det sitter en robotslang i genomföringen så borde man kunna följa den andra för att hitta genomföringen :P Sen trycker man igenom vajern via gummigenomföringen, bredvid robotslangen.. Det var så jag menade :P

Lite symaskinsolja borde väl funka som smörjning va? Eller pyttelite motorolja kanske.. Om det nu behövs förstås.. Viktigaste momentet är ju att hitta den riktiga genomföringen nu iaf, inte som de tidigare ägarna.. tog valfritt hål :P
Var ute och tittade igårkväll och ja.. Huvvajern går genom robotslangen.. :-O)

Trött man blir! Vad jag kunnat se så kortar robotslangen av längden på / förlänger banan på vajern så man tappar ca 2dm.. Det är i stort sett precis den längden som behövs för att nå fram till handtaget så felet är ju direkt konstaterat.. Nu gäller det bara att trycka igenom den andra vajern genom gummigenomföringen, men inte robotslangen :P och lyckas leda fram vajern mellan allting utan att behöva ta bort massa saker, så ska det nog gå rätt bra..

Idén är att använda en ganska tjock styv stålvajer för att putta på huvvajern när den kommer ut genom genomföringen (fint) så att man får den mellan komponenterna som sitter där. Åtminstone en bättre lösning så man kan använda handtaget, men visst, vajern kommer ju inte ligga där den ska.

Men hellre det så vi kan använda vajern korrekt och att den ligger någorlunda rätt än att den går helt fel och inte går att använda handtaget.

Hade man haft garage och stå i hade jag nog plockat lös sakerna och lagt den där den ska vara egentligen, men jag har inget garage, jag känner ingen som har garage och jag tror inte ens det finns några garage/verkstäder runt där jag bor som man kan låna heller :( Tvivlar på att någon här ens bor i Bagarmossen eller omkring :P haha
Hur den ligger i motorrummet är nog inte så viktigt så länge änden räcker fram till huvlåset. Orginaldragningen är ju inte direkt super-snygg heller så.

Och ja, robotslangen är ju rätt lång inne i kupén, så drar man wiren genom den blir det ju helt fel lutning, vilket resulterar i att wiren "inte räcker till". Den går ju som sagt i det närmaste spikrakt från handtaget genom torpeden orginal, och det gör den ju av flera anledningar :)

Kan tänka mig att huven är lite småjobbig att få upp med wiren genom robotslangen, och inte bara pga. träklossen som används :roll:
haha.. Ja det är inte superlätt, man måste rycka till precis rätt vilket gör att jag lyckas kanske 70% av gångerna medan damen lyckas.. kanske 20% av gångerna.. Ett handtag som sitter fast är ju långt mycket bättre :P

Förhoppningsvis så håller sig vädret fint, då ska vi försöka ordna det när hon kommer hem från jobbet idag..

Tack för hjälpen också Lucif3r som hittade tråden på Matthews! Var till stor hjälp när jag skulle lokalisera genomföringen, eftersom det inte kan finnas så många likadana :P När man sett hur den såg ut så var ju allt direkt framför ögonen, helt sjukt! :D
Då var detta projekt avslutat, utan att plocka bort "controller"-boxen som sitter vid vänster (i färdriktningen) stötdämparhus så blev det förstås ganska trångt. Märkte även att tidigare ägare har någon gång bytt ut vakuumslangen till turbon som går upp till instrumentbrädan och därmed när de fört igenom slangen genom gummi-genomföringen så har de tagit det hål där huv-vajern ska gå igenom.

Som jag har förstått så ska vakuumslangen för turbotrycket gå igenom robotslangen, men de hade gjort tvärtom på vår bil.

Så när vi skulle igenom gummigenomföringen så var det inte speciellt lätt att hitta till en av "gummi-stropparna" så vi fick gå bredvid i ett eget hål som till en början var grymt svårt.

Vårt sätt var att ta en stålvajer som är styv, en gammal galge tror jag det är, som var spetsig i ena änden trycka igenom gummigenomföringen och hitta hålet i plasten på insidan av bilen. Därefter tejpade vi på huv-vajern på den styva vajern, pressade ut det hela inifrån och drog i motorutrymmet. Men vi hade tydligen tejpat lite för tjockt så det behövdes enorma krafter för att få igenom det hela genom gummit.

Men till slut fick vi ut så pass mycket, ca 4-5cm så att jag kunde komma ner i det enormt trånga utrymmet med en polygrip och dra ut huv-vajern.

Nu sitter allt som det ska, förutom dräneringen för vattnet kom jag precis på.. det var ju fint det.. Så började det ösregna precis när jag blev klart med allt också, så blev inga bilder medan jag höll på..

Och.. nu när jag sitter och skriver detta så är det solsken, varmt och nästan molnfritt.. VAD ÄR DET FÖR VÄDER VI HAR!? haha..

Aja.. ska ut till bilen, sätta dit dräneringen på plats igen och kanske få något foto. Grymt skönt att ha fått det gjort iaf :D

Många tack till dig Lucif3r för att du hittade info om genomföringen! :D
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]