Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ewing
Tjejen har lånat bilen igen, och hon har oftast en bläckpenna uppsatt i håret, av någon anledning :) När jag av en händelse tittade in i kupén i eftermiddags så såg jag att hela nackstödet på förarsidan var nerklottrat av bläck....suck...HUR ska man få bort detta, någon som vet?
Jag antar att det är kulspetsbläck? För gammaldags skrivbläck hade varit alltför vågat att bära omkring i håret.

Kulspetsbläck blir upplöst av sprit, t.ex T-sprit. Men för att inte sprida ut det över hela nackstödet så tag ett stort antal tops och dutta försiktigt på små ytor åt gången. Byt tops ofta. Det finns "renare" sprit om man känner sig obekväm med lukten av T-sprit. Isopropylalkohol är kemiskt sett mycket likt ren etanol, men inte drickbart. Kjell & Co säljer 1-litersflaskor, men dom är dessvärre ganska dyra. Över 100 kr litern.
Till den som undrar, isopropylalkohol kan användas t.ex till rengöring av bandspelarhuvuden och optik. Det lämnar inga rester kvar när det avdunstar, som T-sprit gör.
I och för sig bra, men det är bara 45%. Kjells flaska är 100%. Jag har jobbat lite med optofiber. Där gäller enbart 100% för att tvätta fibern när man skall skarva den.
Men för att tvätta bort fläckar av kulspetsbläck duger det säkert till.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]