Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#989527
Hallå,

Har problem med min Volvo V70 XC årsmodell '99. Bilen hade flertalet felkoder för gasspjäll och detta byttes på auktoriserad Volvo verkstad.

Har nu fått problem med att bilen ibland går in i vad jag tror är "Limp Home Mode" (begränsas till ca 1500-2000 varv och ungefär 20km/h). Dock helt utan felkoder.

Inga problem att starta och köra när motorn är kall eller varm. Körs motorn varm för att sedan stå och svalna i ca 20minuter så går den ojämnt på tomgång eller dör direkt. Ger man gaspådrag vid start och håller detta i 20+ sekunder håller bilen sedan en tomgång på ca 1200 varv istället för 800/900 som den brukar. I detta läge går den att köra iväg i ovan beskriven "Limp Home", bilen kan sedan under färd helt plötsligt börja gå normalt igen.

Tidigare har problemet enbart uppenbarat sig vid start efter att motorn kylt ner sig från full värme till ca två tredjedelar. Idag hände det också två gånger under färd, först efter ordentligt gaspådrag (vid motorbromsning) och senare vid vanlig körning (ca 70km/h / 2000 varv, också här vid motorbromsning).

Nyligen bytt är gasspjäll samt motortemp.givare och termostat.

Tack på förhand , påpeka gärna om någon info saknas.
#989529
Om felet nu uppstått efter byte av gasspjäll samt de andra givarna, så måste ju ändå verkstaden påpekas om felet.
Eller byttes delarna för att bilen höll på så här innan?

Om det är en auktoriserad volvo-verkstad och inte volvo själva som bytt spjället så vill det ju till att de fixat rätt med programvaran i själva gasspjället också. Annars kan det nog bli lite lattjo.

Verkar det som om temp.mätaren ligger där den ska då?

Vad hade du för felkoder innan då? De kan ju säga en del mer än att spjället behövde bytas.
#989530
Kollade upp ordern från verkstaden och felkoderna står inte specificerade mer än "Felkoder på gasspjäll" "Felet är att gasspjället är trasigt".

Problemen innan byte av gasspjäll var liknande som nu (svajjande tomgång och låst varvtal/maxfart) fast i MYCKET större utsträckning och ökad frekvens fram tills att bilen lämnades in för att ETS lampan lös samt att den inte gick att köra över 5km/h, konstant.

Bilen har efter att den strulade första gången sedan gasspjällsbytet varit tillbaka på verkstaden varpå dem kontrollerat spjället och bekräftat att det skall vara ok, dem kunde inte läsa fram några felkoder och ännu lyser inga varningslampor i bilen.

Temp. mätare fungerar bra. Temperaturgivare motor och termostaten byttes efter efterkontrollen på verkstaden p.g.a. tips att det ev. kunde vara problemet. Uppenbarligen var det inte så!
#989591
Tack för svaren.

För att förtydliga så har bilen varit tillbaka på verkstaden för efterkontroll där gasspjäll bekräftats vara ok. Tidigare okörbar och felkoder för trasigt gasspjäll samt varningslampa.

Nu är bilen körbar dock med problematiken som beskrivs i trådstarten.

Kan naturligtvis skicka tillbaka bilen och be verkstaden byta på måfå tills problemet är löst men försöka hellre att lösa det själv till en billigare peng.

Testade att dra ur kontakten till LMM och då dog bilen alternativt gick väldigt dåligt när man lyckades hålla igång tomgång. Vad jag förstår är det ett tecken på att LMM fungerar som den skall? Kan man felsöka den på ytterligare sätt för att verifiera?

Tack igen!
#989598
Att det fungerar bättre med LMM än utan betyder ju inte att den fungerar felfritt.

Jag hade tagit med mig verktyg till närmsta skrot, lånat en LMM och betalat för den om det avhjälper problemet.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]