Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Engman
Hej

Jag har en 855 GLT från 93 som har gått 34000 mil som jag tycker är pinsamt slö. Jag har googlat lite och förstått att jag inte har nån dragracingbil precis men det känns som att något måste vara fel när morsans Mondeo med 140 hästar drar mig alla dagar i veckan, det står ju ändå GLT på bakluckan :wink:.. Hittande nån video där man testar 850in på YouTube och där nämner han något om att det skulle vara mer klös i dom gamla GLT:erna för att dom ska ha ett annat insug. Är min motor helt enkelt ”slut” eller brukar det vara någon speciell del som behöver bytas eller servas på långmilare ??:-/ Bilen är i övrigt väldigt fräsch och dom som har haft den innan mig verkar ha tagit väl hand om den.

Mvh // Engman
av Adamp
Vet du senast en Tune up är gjord? Det ang insugsröret är på låg varv kopplar den om så man var mer kick på lägre Rpm och sen kopplar om till andrar rör på högre varv.
av jackmudwolf
Hej!
Kolla att ventilen till det variabla insuget, som nämns ovan inte kärvar. Den sitter under insuget, snett framför oljepåfyllningslocket. Med motorn igång ser man om den rör sig när man varvar upp. På min 93a satt den fast.
Jag tog en ca 2mm tjock ståltråd, böjde en krok i änden, stack ner mellan insugsrören, och med ett litet ryck släppte den. Man ska kunna lyfta i mekanismen ganska lätt. Blev som en ny bil efter det utan att jag behövde röra en endaste skruv.
Ett annat möjligt fel är att en kamaxel står en kugg fel, då blir bilen lite slö och törstig, men går ändå köra utan större problem. Lite värre att kolla men sök i forumet för info från de som kan detta mycket bättre än jag!
Användarvisningsbild
av Engman
Adamp skrev:Vet du senast en Tune up är gjord? Det ang insugsröret är på låg varv kopplar den om så man var mer kick på lägre Rpm och sen kopplar om till andrar rör på högre varv.
Tack för svar!
Tune up ??:-/ Menar du service eller om den är trimmad?
Användarvisningsbild
av sweddan
En GLT är slö. Punkt. 170hk visst, men med den lådan och vikten så kommer den aldrig få dig att höja på ögonbrynen, tyvärr. Om du vill ha fart i en 850/x70 så måste man ha turbo och minst en chippad sådan. Det är tunga bilar.
Användarvisningsbild
av Engman
jackmudwolf skrev:Hej!
Kolla att ventilen till det variabla insuget, som nämns ovan inte kärvar. Den sitter under insuget, snett framför oljepåfyllningslocket. Med motorn igång ser man om den rör sig när man varvar upp. På min 93a satt den fast.
Jag tog en ca 2mm tjock ståltråd, böjde en krok i änden, stack ner mellan insugsrören, och med ett litet ryck släppte den. Man ska kunna lyfta i mekanismen ganska lätt. Blev som en ny bil efter det utan att jag behövde röra en endaste skruv.
Ett annat möjligt fel är att en kamaxel står en kugg fel, då blir bilen lite slö och törstig, men går ändå köra utan större problem. Lite värre att kolla men sök i forumet för info från de som kan detta mycket bättre än jag!
Tack för svar!
Läst lite mer om insuget och jag ska alltså ha någon i bilen som varvar upp den till 4000 rpm och då ska jag rycka till? Räcker det att bara göra så eller ska jag försöka smörja in den på något vis? Bytte nyss kamremmen och ja kände ingen skillnaden efter det men jag ska ta och kolla om nåt står fel.
Är det den här jag ska rycka i?
Bild
Mvh
av jackmudwolf
Ja den är det!
När jag kände med ståltråden om den var rörlig var motorn avstängd. Slaglängd mellan ytterlägen är ca 15mm där.
Varvar du upp motorn ser du om den börjar fladdra, tror den ska röra sej tidigare än vid 4000 varv.
Citat från Haynes handbok; "Vid låga varvtal är båda kanalerna öppna för att ge en snabb ökning av luftströmmen när trotteln öppnas. På mellanvarvtalen stänger klaffventilerna så luften går endast genom de längre kanalerna. (...) Vid höga varvtal öppnas den kortare kanalen igen för att ge maximalt vridmoment i detta varvtalsområde."
Sen är ju en riktig service på grejerna naturligtvis alltid att föredra, men detta bonnameck ger svar på om ventilen fungerar överhuvudtaget.
av jeg46
Vid kamrems bytet låstes kammaxlarna i bakkant med ett verktyg? om inte nolla motorn och se efter att spåren ligger i linje på kammarna Ett kompressionstest på cylindrarna kunde du även göra
Användarvisningsbild
av Engman
jackmudwolf skrev:Ja den är det!
När jag kände med ståltråden om den var rörlig var motorn avstängd. Slaglängd mellan ytterlägen är ca 15mm där.
Varvar du upp motorn ser du om den börjar fladdra, tror den ska röra sej tidigare än vid 4000 varv.
Citat från Haynes handbok; "Vid låga varvtal är båda kanalerna öppna för att ge en snabb ökning av luftströmmen när trotteln öppnas. På mellanvarvtalen stänger klaffventilerna så luften går endast genom de längre kanalerna. (...) Vid höga varvtal öppnas den kortare kanalen igen för att ge maximalt vridmoment i detta varvtalsområde."
Sen är ju en riktig service på grejerna naturligtvis alltid att föredra, men detta bonnameck ger svar på om ventilen fungerar överhuvudtaget.
Jag ryckte i den ca 50 gånger och den gick ganska lätt men den rör sig ändå inte när man varar motorn, den rör sig dock upp och sedan ned igen precis när man startar motorn.. Vad är det som gör så att den där grejen rör på sig, hur känner den av att varvtalet blir högre? Kan felet ligga där ??:-/
Användarvisningsbild
av Engman
jeg46 skrev:Vid kamrems bytet låstes kammaxlarna i bakkant med ett verktyg? om inte nolla motorn och se efter att spåren ligger i linje på kammarna Ett kompressionstest på cylindrarna kunde du även göra
Nej dom låstes inte för att universal låsningen jag köpte passa inte men jag försökte rubba kamdreven med händerna men jag klarade inte det så jag tror inte att dom hamnat fel men dom kan ju ha suttit fel innan för bilen var lika slö då. Tyckte dom stod rätt när jag nollade motorn efter kamrems bytet men jag kollade inte så noga. Ett kompressionstest är inget jag kan göra själv, va? Vad kan ett sådant test kosta att göra?

Mvh
Senast redigerad av 1 Engman, redigerad totalt 0 gånger.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]