- ons 13 jan 2016, 18:34
#1037544
Hej.
Hur kort tur talar vi om?
Under tre minuter i kyla, så ligger man risigt till för ny start.
Gäller alla bilar.
Kör alltid minst 10 min, så ligger man på säkra sidan.
Om nu bilen startat så ska du inte göra någonting.
Låt bli att kortköra bara.
Återkommer problemet trots löngre klrningar, så har du ett annat problem.
Du har ingen varning för oljenivå.
Bara för oljetryck, och det finns trots att du är en bra bit under min, men det ska vara rätt nivå.
Låg nivå påverkar inte start av motor.
Föklaring till olja i cylindern:
Olja i cylindern är ett sätt att återfå kompen om man fått det symptomet som Luci3fer talar om.
Förr, med Volvo 940 och äldre modeller sa man "nersurad", och en tändstiftrengöring senare så kunde den starta.
Även choke av, och gasen i botten, vid startförsök kunde hjälpa då.
Inte på 850 och senare modeller. Även andra bilmärken.
Numera surar dom ner stiften, OCH tvättar bort den tunna oljefilmen som hjälper till att täta mellan kolv och cylinder.
Då försvinner kompressionen så pass att den inte startar med nya stift ens.
Det hörs också på startmotorns sätt att dra runt motorn.
Det går för lätt, och inte stötvis motstånd som vanligt.
Då måste man tillsätta olja i cylindrarna för att återfå kompen.
Jag har inte brytt mig i att koppla ur spridarna, utan kört runt starten med olja i cyl i ca 1,5 -2sek, sedan återskruvat rengjorda tändstift, och dom har hostat igång.
Bara en cl olja eller så varje cyl, (och kör runt motorn lite utan tändstift).
Det finns säkert fler sätt att lösa detta.
Micke.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.