Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malte74
Har hört både det ena och det andra, så frågar expertisen här för definitiva besked.

Är sugen på en XC70 av första generationen men man blir ju fundersam på allt strul med fyrhjulsdriften..och framförallt på priserna det betingar att få ordning på det igen. Runt, eller strax över, 20k betalar ju en rätt fin XC men att behöva lägga samma pengar igen på reparationer om driften börjar strula känns sådär.
Därför har jag sett att en hel del åker omkring med sina XC som framhjulsdrivna, med bortplockad kardan.

Anledningen till att jag är sugen på XC handlar egentligen inte alls om att jag behöver någon AWD utan enbart om att jag tycker de är snyggare, oftast välutrustade, alltid turbo och ofta automat plus att jag gillar att man sitter lite högre. Frågan är då... FÅR man köra med FWD i en XC? En del säger att de besiktat i flera år och att SBP bara är glada att kunna testa bromsarna normalt, medan andra hävdar att bilen är helbilsgodkänd och är den reggad som AWD så ska den också vara AWD, annars blir den olaglig att köra..

Vågar man köpa en XC FWD?
av PTV
Om den var besiktigad och godkänd efter denna ombyggnation så lär det ju inte vara några problem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej det får du inte, det ska isf reggas - vilket du inte kan göra.
Sen om bes. blundat för det har ingen betydelse, det betyder inte att det är lagligt. Det är ungefär som att tjuvkoppla ABS-lampan och tro att bilen är laglig bara för att du smitigt igenom besiktningen.
av malte74
Lucif3r skrev:Nej det får du inte, det ska isf reggas - vilket du inte kan göra.
Sen om bes. blundat för det har ingen betydelse, det betyder inte att det är lagligt. Det är ungefär som att tjuvkoppla ABS-lampan och tro att bilen är laglig bara för att du smitigt igenom besiktningen.
Så att köpa en XC70 med bortplockad kardan kan alltså bli att man står med en bil man inte får använda.. Ok, skippar den planen då. Det räcker ju med att SBP påpekar det en gång för att det ska vara kört sedan..
Då skippar jag även planen på en XC med fungerande AWD. Det verkar ju som att de förr eller senare brakar ihop och den kostnaden vill jag helt enkelt inte ta..
Tackar för info!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
malte74 skrev: Så att köpa en XC70 med bortplockad kardan kan alltså bli att man står med en bil man inte får använda..

Ja, du kommer få föreläggande om reg.bes. Då har du 3 alternativ, åtgärda AWD'n, eller gå via SFRO och regga bilen som obyggt fordon(det krävs mer jobb och pengar), eller skrota bilen...

... Men, bes. har ingen metod att testa om AWD'n fungerar, så sitter alla komponenter där så det fysiskt ser ut som AWDn fungerar kan dom, än så länge, inte se att AWDn inte fungerar. Oddsen att "åka dit" på det då är tämligen noll, och skulle dom upptäcka att AWDn är kass så får du bara 2a på det.
Saknas det därimot komponenter, t ex kardan, så är det ju uppenbart att AWD'n inte fungerar, och att ägaren är medveten om det. Och då blir det reg.bes.
av malte74
Lucif3r skrev: Saknas det därimot komponenter, t ex kardan, så är det ju uppenbart att AWD'n inte fungerar, och att ägaren är medveten om det. Och då blir det reg.bes.
Känns ju som ett slöseri att behöva dra runt på kardan osv om bakhjulen ändå inte driver..
Ah well, vad är väl en bal på slottet..
av malte74
D5torque skrev:vad ska du dra runt på kardan för?
Du sätter dit den till bes, och tar bort den sen, kan inte ta mer än en havtimme
Jaså? Är det så enkelt?
av D5torque
har ingen aning om hur den sitter, men kan ju inte vara så stort jobb tycker man, men visst, inte blir man förvånad, om de gjort nån mongolösning på det också.
Senast redigerad av 1 D5torque, redigerad totalt 0 gånger.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]