Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D5torque
Hej

Har tyckt att bilen drar olja, så kollade nu till semestern, tankade fullt, kört 100mil, 60-70 av dom landsväg, resten blandat får i 1 liter olja, är det vekligen normalt?
Den blåryker just vid start, men inget sen, det är en 850 -95 144hk

Sen har jag ett annat störande fel, den smårycker när man kör, har bytt t-stift, rotor och fördelarlock bränslefilter (allt volvo original) något bättre har den blivit, men fortfarande vid jämn fart landsväg, kan man känna att den knycker litegrann. Har även haft lös hallgivaren vid svänghjulet, och torkat av den (var endast lite dammig)

Var ska man gå vidare sen, finns inga felkoder på motorstyrsystemet i alla fall
Att 850s drar olja är väl känt, dock tycker jag 1l på 100mil låter mycket. Hur ser bränsleförbrukningen ut, drar den mer än normalt?
Det låter som att ditt vevhus är/börjar bli igensatt, detta också otroligt vanligt på 850s som gått långt.
En snabbkoll för att se om ditt vevhus är helt igensatt är att när motorn är varm lyfta på oljestickan, ryker det därifrån är det inge bra! Sätt en bit papper på hålet till stickan det ska vara ett svag insug där.
Du kan även skruva bort spjällhuset och göra rent, är det riktigt geggigt och oljigt där och att flammfällan är igensatt så är det nog tyvär så att du lära ta ner insuget och göra rent oljefällan och alla slangar till vevhuset ordentligt.
Vid för långt gången övertryck i vevhuset kommer dina packboxar ryka vilket leder till att den börjar läcka olja, så det är bra att vara ute i tid :)
Blårök vid motorstart hade jag även på min, antagligen med en okvalificerad gissning så smiter det in lite olja i förbränningsrummet som bränns upp vid start, men bara en gissning.
av PTV
En liter olja är vad jag har hällt i 850 och S70 ca var 400 mil.
Användarvisningsbild
av taxi
En liter/hundra mil ansågs med nöd och näppe normalt på första årsmodellerna av 850, pga dåliga oljeringar. Sen återgick Volvo till status quo: Bäst :D
av D5torque
Tack för tipsen, har inte gjort oljestickstestet, ska göra det när bilen kommer hem.
Ang bränsleförbrukning, så 35 ml landsväg, och 13 mil stadskörning, så hade bilen dragit 0,82, det tycker jag är rätt rimligt eller?'En kombi 850, med 3 pers + packning.

Ja jag har läst lite om vevhusventilation på 850/s/v70 tyvärr, men men, man är van skruva, så bara kavla upp ärmarna :-O)

Som läget är nu, så finns inga läckage på bilen, den är riktigt torr och fin.
av D5torque
Vad tror ni om tjyvknyckningarna jag har i bilen? Vart ska man gå vidare härnäst, bilen går jämnt och fint på tomgång, känns lite seg i landsvägsfart på 5an, man får varva för att nåt ska hända helst över 3000 varv, och i jämn landsvägsfart 110 så smårycker den
av D5torque
Bilen kom hem för en stund sen, var ut och drog ur stickan, med motorn igång, inget som helst övertryck, knappt något undertrycke heller, satte en tunn plastpåse mot, den la sig mot röret, men sögs inte inåt, eller blåst utåt, så det är väl noll i tryck
D5torque skrev:Vad tror ni om tjyvknyckningarna jag har i bilen? Vart ska man gå vidare härnäst, bilen går jämnt och fint på tomgång, känns lite seg i landsvägsfart på 5an, man får varva för att nåt ska hända helst över 3000 varv, och i jämn landsvägsfart 110 så smårycker den
Motorn hackar alltså inte vid acceleration? Märks ryckningarna mer vid svag motorbromsning?

Mvh GK
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]