Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av molleb
Mann oljefilter (insats) passar inte köpt på BDS. Blir inte tätt mellan filterhus och motor. Gamla oljefiltret var ett biltema fick sätta tillbaka det inre hålet större på biltema filtret. Gör ja något fel?
av TobbeViktor
Vad var det som inte var tätt?
Man får pressa dit det nya lite grand, då det gamla ofta blivit uttöjt. Eller glappar det nya när du sätter i det?
Eller är det själva locket som inte är tätt? Sitter ju en packning/stor o-ring som ska bytas också.
av molleb
Hur hårt vågar ja trycka? filterhuset är väl bara av plast. Har bytt o ringen, filterhuset tätar inte riktigt motor droppar rätt mycket när motorn står på tomgång.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Filterhuset skall dras åt med 25 Nm. Blir det inte tätt är o-ringen felmonterad eller så är filterhuset skadat/utslitet. Filterhuset kostar ca 150 kr på volvo öch då följer ett nytt filter med(!!).
Vid montage brukar jag först trycka ner filterinsatsen i filterhuset tills det tar stopp. Man brukar få ta i lite...
Om man inte ser till att insatsen är "hemma" i filterhuset innan man skruvar på, ja då brukar insatsen bli skadad.
av Halj
När jag idag försökte ta bort [plast]kåpan moturs på oljefiltret med oljefilterverktyg Biltema 20-323 så satt det fast så in i h-e att verktyget gick sönder. :evil: . Fästet i mitten separerade från kåpan. Även Biltema 12-976 gick sönder då en arm gick av.

Enligt plastkåpan ska man dra medurs 25nm [för att dra åt]. Då antar jag att för att få bort den ska man vrida moturs.

Någon som har förslag på vad man kan göra?
av Fritzell
Dra loss det med hylsnyckel och oljefilteravdragare kedjemodell.
Se till att ha ett nytt först dock för det kommer troligen gå sönder av denna demontering. Lägg an kedjan så högt upp som möjligt.

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?