Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hedan
Har renoverat motor på min V70 r awd 1998 B5234T6 nu i vinter. Den går jämnt och fint upp till ca 0,9 bars laddtryck. (chippad) Men vid 0,9 bars ladda börjar den hacka, svårt att säga om det är styrboxen som klipper bränslet eller om den inte klarar att hålla laddtrycket.

Får felkod någon gång i mellanåt på Atmosfärs givaren, men den ska inte kunna påverka laddtrycket om jag förstått det rätt. Har kollat över alla tryckslangar så de inte läcker/är spruckna (ej provtryckt).

Min fundering är om det skulle kunna vara dumpventilens membran son torkat/spruckit? Eller kan det vara Wastegaten som är kass? Turbon är bytt till en bättre begagnad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Eftersom du har en -98a så har du motronic 4.4, och M4.4 använder sig av atmosfärsgivaren(+ en hel hög annat) för att reglera laddtrycket. Så är den kass är det inte omöjligt att bilen går som en påse nötter.
Kan även vara misständningar(fast då borde du ju fått felkod...) eller otillräckligt bränsle eller t om för mycket bränsle. Vad har du för spridare?
av Hedan
Spridare är samma som innan renoveringen, och då gick den jämt och fint, Vita spridare. Den går jämnt och fint upp till 0,9bar. Får prova att byta/felsöka Givaren och se om det gör någon skillnad.
Användarvisningsbild
av Perra83
Så gick kompisens 850 T5 när slangen efte IC var sprucken. Gick fint vid lugn körning sen med lite ladd bluddrade den och gick dåligt.
av Hedan
Hmm, kanske borde köpa ett kitt med nya slangar var rätt bra pris på dem. Men vad tror ni om ett litet läckage på dumpventilen, borde det inte bli dessa symtom?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag tycker ju att det borde höras rätt väl om dumpen läcker. Men kan ju vara så att den läcker så pass lite att trycket smiter ut vid högre ladd(och därför kommer du 'bara' upp i 0.9), och eftersom M4.4 inte har någon MAP-sensor så har styrdonet egentligen inte en susning om hur mycket bilen laddar, den "gissar" bara vad den laddar beroende på flera olika variablar.
Om då styrdonet tror att bilen laddar t ex 1.0bar, men i verkligheten bara laddar 0.9bar, så kommer ju styrboxen fläska in för mycket bränsle i förhållande till den luft som finns. Lambdan bör då få halv panik och styrboxen kommer börja klippa massa olika variablar, och detta kan leda till ryckig gång osv när boxen måste reglera så ofta.
Det blir en halv strid mellan alla olika komponenter, den och den delen säger att bilen ska ha si och sånna värden, medans andra såsom lambdan skriker så mycket den kan att bilen går för fett och stryper bränslet, som sen dom övriga värdena sen säger att bränslet ska ökas, som i sin tur leder till grinig lambda som stryper bränslet, som andra värden sen höjer igen ... Ja, du förstår...

Det är även av denna anledning man aldrig någonsin får skruva på wastegaten i hopp om att "trimma billigt", för då blir alla kalkyler och värden helt åt h-e, med en bil som knappt tar sig om pensionärer med rullatorer som följd.
av Hedan
Tackar för alla svaren!
Bytte atmosfärs givaren idag, så nu har jag inga felkoder, men tyvärr börjar den fortfarande hacka vid ca: 0,9 bar.

Jag kom att tänka på en sak när jag stod i garaget idag, förra ägaren hade GLT kammar och GLT spjäll, jag kör orginalkammar och spjäll på den nu. Kan det vara så att chippet som sitter i är anpassat för GLT kammar; vilket gör att jag får för fet/mager blandning och därav hackar den?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kammarna tror jag inte på, därimot spjället isf. GLT-spjället är väl 3" om jag minns rätt, och orginal är typ 2.5"-2.75", vilket betyder att mindre luft släpps igenom vid samma spjällöppning.
Du har inte kvar orginalchippet som du kan prova med? Hackar den fortfarande vid full gas så är det något knas med WOT(wide-open throttle) parametern, t ex givaren eller något sånt.

Du har nollat kammarna och veven ordentligt med tolkar osv?
av Hedan
Spjället är från en 850 turbo 94, har original liggandes, så skulle kunna prova att byta.

Jag fick med orginalchippet, men hittar det inte, letat som en tok.

Jag har inte nollat med tolk, men veven + kammar och block är från samma motor, och kollade markeringarna både före och efter snurrade flera varv både innan jag plockade av remen och efter jag satt dit den nya.

Block, vev, kammar, stakar och kolvar är från en 850 t5 1994, men det är ju samma som i b5234t6 an
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vad kamdreven visar säger inte ett skit - dom är justerbara. Dom kan, och brukar oftasts, peka helt åt h-e. Att gå efter kamdrevsmarkeringarna på dessa bilar är bara dumt. Man får aldrig en korrekt inställning då. Därför ska tolkar användas.
Åk till biltema och köp deras tolk sats för en 500ing eller vad det var.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]