Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Jag köpte den uppdaterade varianten av övre motorfästet av Autoexperten nyligen, och efter ett par hundra mil hade det glappat upp sig så att gummit ligger löst i aluminiumhuset.
Autoexperten har gett mig pengarna tillbaka så jag är nöjd, men de hävdar samtidigt att gummit ska sitta löst på dessa fästen. Det glappar några millimeter i bilens färdriktning, och det kanske inte är så mycket, men vad vet jag. Glappar också upp till en centimeter i sidled, och en tjock bricka behövs för att momentarmen inte ska ligga mot aluminiumfästet, och hålet för jordskruven är inte gängat på några av fästena som fanns på lagret.
Detta sammantaget ger mig känslan av dålig kvalité helt enkelt, och jag har beställt en bussning från Skruvat som jag kan sätta i gamla fästet istället.
Just nu sitter en gammal trasig bussning på plats 90 grader felvänd och ger känslan av en banbil med stumma motorfästen.

Vad tror ni, kan det finnas godkänt glapp i momentfästen? Är Volvos fästen likadana?
Bytte mitt för en månad sedan, drygt 200 mil nu och inget glapp eller sprickor.

Antar att ditt främre nedre stag är friskt så att du inte överbelastar det övre?

Jag fick den gamla modellen från Bilia, se annan tråd...
Sidledsglapp är ok, bussningens funktion är enbart att hindra motorn från att vrida sig, dvs fram/bak i färdriktning.
Personligen skulle jag inte acceptera något glapp fram/bak efter enbart ett par hundra mil, mycket därför jag valde poly-bussning istället för skumgummi. Min har rullat ca 2k mil över en 3års period, och poly-bussningen är fortfarande som förväntat - nyskick :) Och då är jag väl ändå inte den snällaste personen på kopplingen direkt, så mycket stryk får det ta :roll:

Nåja, som sagt, jag skulle inte acceptera glapp efter så kort tid.
Jag föreslår iaf att du tänker över om du inte ska skaffa polybussning istället. SÅ hård är den inte. Ja - det kommer in lite mer motorljud och lite vibrationer i dom lägre varven, men vafasen, 5an's ljud är ju inget att grina över direkt :-)-) Och så slipper man ju byta bussningen varje år också. :)
Användarvisningsbild
av taxi
Då kanske det är så att ingen lyckats tillverka det nya fästet ordentligt? Jag skulle också vilja ha det gamla utförandet nytt från Volvo..
Och de andra fästena är också bytta, men de hydrauliska motorkuddarna är original, vad jag vet.
Användarvisningsbild
av taxi
gubbstrutt skrev:köpte samma fäste som du gjorde. Resultatet här då? det är glappt eft ett år märkte inget när det var nytt bytte även det undre.
Vart köpte du det nya fästet?
på Autoexperten. det som är fyrkantigt i bussningen är visst bara ett par gummi läppar som täcker över hålet ser det ut som iaf.
Verkar inte vara ett skit bättre än det gamla trots att det hette nya uppdaterade fästet. Får bli plastbussningar i stället det låter mer då gillar jag inte men de ska ju hålla sägs det. Även undre fästet blir med plast bussningar .
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]