Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kikar lite på en Volvo V70 Classic från 2000 (första generationen alltså). Det är en automatare som har gått 18 500 mil, men det är aldrig bytt olja i växellådan. I övrigt är bilen fin och servad som den ska.

När jag likaså frågar om oljan: kamremmen är bytt på tidsintervallet 10 år (2010) när bilen gått 9 000 mil. Blir då nästa byte 2020 eller när bilen rullat 9 000 + ytterligare 16 000 mil?

Tacksam för svar.
Frågan är inte nyupptäckt. Men om jag ställer den lite mer nyanserat: Skulle Ni säga att det är något att oroa sig över, att den inte är bytt alltså? Jag blir inte riktigt klok på det hela när vissa förespråkar byte av olja och andra säger kör på.

Köpet av en V70 trodde jag skulle vara det mest enkla, typ som när man springer och köper en 945:a.. men icke. Ett ytterligare exempel är ju den här attans elektroniska gasspjället. Ska man avstå från de modellerna helt enkelt eller kan man ha tur att de helt enkelt håller?

Om det inte vore för min sambo som inte vill köra en "traktor" så hade valet varit enkelt. niofyrafem.
Inga problem med spjället. Kolla om det sitter en gul lapp= bytt. De brukar ge upp runt 16000 mil men kan ju hålla längre. Är det bytt så är det ju ett stort plus.
Som tidigare sagts fixar inte lådan ett oljebyte så är den i dåligt skick innan. Hade jag en Automatare så skulle jag byta med 6000 mils intervall. Men pratar vi 50000 mil på lådan och oljan aldrig bytt så kan det lösa upp avlagringar mm om man har otur men köper man en med 50000 på mätaren och lådan aldrig servad så kan man ju inte ha allt för stora krav heller.....
Det samma gäller en motor. Är den aldrig servad blir det koks och skit som kan lösas upp med ny olja och sätta igen lite här och var.
Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]