Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
Hallåj!

Har rotat så förbenat med lysena så de pekar åt helvete i höjdled. Finns det något knep eller tumregel hur man ställer in ljusbilden så att SBP godkänner?

Visst, man kan ju åka till en verkstad och slanta upp, men om man vill vara snål...

Te x, på x antal meter skall ljuset vara x antal centimeter över backen. Eller något liknande.

Någon som har en idé? :shock:

/Roffe
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Observera att det i regel bara blir "hyffsat rätt" när man ställer lysena själv utan rätt utrustning.
Men enligt min erfarenhet brukar bes. vara schyssta och ställa rätt dom så länge dom inte pekar helt åt h-e. Men det är ju inget dom är skyldiga till att göra, utan dom kan likagärna sätta en 2a på det istället.
Jag har fått 2a på det en gång, då justerskruven "inte fungerade"... Den fungerade fint, bara det att man fick skruva 37 miljoner varv innan något hände :P
Lucif3r skrev:Observera att det i regel bara blir "hyffsat rätt" när man ställer lysena själv utan rätt utrustning.
Men enligt min erfarenhet brukar bes. vara schyssta och ställa rätt dom så länge dom inte pekar helt åt h-e. Men det är ju inget dom är skyldiga till att göra, utan dom kan likagärna sätta en 2a på det istället.
Jag har fått 2a på det en gång, då justerskruven "inte fungerade"... Den fungerade fint, bara det att man fick skruva 37 miljoner varv innan något hände :P

HIttade detta på webben:

Mät upp strålkastarcentrum på en vägg. Ställ bilen fem (5) meter från väggen. Ljuskäglan ska ligga sex (6) centimeter under markeringen på väggen och den lutande delen av ljuset ska vara precis till höger om markeringen. Bilen ska naturligtvis ha korrekt lufttryck i däcken, vara obelastad och centrerad i förhållande till markeringen på väggen när ljusen justeras in.

Jag fick tvåa på inställning vä lykta idag, för låg. Och den högra var död, så jag vet inte om den var korrekt, som jämförelse alltså.

Följde tipset ovan och hoppas att det stämmer någorlunda. Smorde upp alla skruvarna också så justering bör vara enkel.

Tack också till Taxen.
Kena skrev:...fel i höjdled...du har inte strålkastarhöjdsjusteringsratten i fel läge inne i bilen? (och kollat att den fungerar)

Jag förstår vad du menar... men den här gången var det inte Volvon som felade... men man får så bra hjälp här... så jag fulade lite... men säg inget till moderatorerna :D :-)-)
av *pettson*
Lovar att inte skvallra eftersom din tumregel ändå inte är rätt.
Korrekt är att man mäter fram centrum på höjden på lyset. Korrekt är att du väljer ett avstånd du vill mäta på.
Sen är det så att alla har inte samma fall på lyset. Det brukar finnas en märkning t.ex. 1,5% eller 1,8% osv. Det är måttet du ska gå efter.
Du får själv räkna ut hur många cm ljuset faller till din mätvägg jämfört med centrum på lyset helt enkelt. Det är alltså inte samma fall för alla.
av sensonic
Närbesläktat.

På min vagn var det svårt att få en vettig ljusbild, det fanns något konstigt stick ut åt vänster som störde mottrafikanterna. Gick inte att justera bort. Visade sig på besiktningen att reflektorerna var brända, syns om man lyser snett underifrån med ficklampa upp i reflektorn precis ovanför lampan. Lyser det gult/brunt/guldigt så är det bränt och en nitisk besiktningsman sätter tvåa = strålkastarbyte.
*pettson* skrev:Lovar att inte skvallra eftersom din tumregel ändå inte är rätt.
Korrekt är att man mäter fram centrum på höjden på lyset. Korrekt är att du väljer ett avstånd du vill mäta på.
Sen är det så att alla har inte samma fall på lyset. Det brukar finnas en märkning t.ex. 1,5% eller 1,8% osv. Det är måttet du ska gå efter.
Du får själv räkna ut hur många cm ljuset faller till din mätvägg jämfört med centrum på lyset helt enkelt. Det är alltså inte samma fall för alla.
Tack Pettson.

1,5=7,5cm
1,8=9cm

Inte så jla stor skillnad för mej som amatör. Glad att det lyser åt rätt håll - framåt. :D

/Roffe
av *pettson*
Procenttalen var ju exempel.. du får kika och se vad du har. I övrigt är det en GIGANTISK skillnad i ljushöjd. Antingen så får du anstränga dej för att ställa det så korrekt det går inom några millimeter. Eller så är det bättre du betalar dom där 2-300 kronorna eller tårtan som det kostar på verkstan.
Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]