Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boper67
Gör då ett försök till för att se om hjälpen finns där ute. Bilen är en 855 GLT, B5254S, Amerikaimport, manuell låda 96 årsmodell. Bilen är utrustad med original larm.
Bilen stod utan batteri under den kalla perioden och sen när batteriet återinstallerades så gick larmet. Trots att larmet stängdes av med fjärrkontrollen så gick bilen ej att starta. Nästa dag gick den dock igång och kördes in i garaget. Där står den nu.

Jag har kollat alla säkringar, bytt de J märkta reläerna sinsemellan, mätt upp så det finns 15 ström från tändlåset, kontrollerat huvudrelät men det verkar inte få signalström.
Jag har kontrollerat de jordpunkter jag har kunnat hitta men inte något tokigt. Har ej heller sett angrepp av möss.

Kan det vara larmet som har slagit av strömmen till datorn eller är jag ute och cyklar där. Kan larmrelät vara felaktigt?

Någon som har någon ide?

Även om jag lämnar in bilen så kan det vara bra att förklara vad jag tror är fel.

Hoppas någon känner igen problemet och kan hjälpa.
av boper67
Kanske borde tillägga att jag misstänker att styrenheten är strömlös eftersom bla signalen till huvudreläet saknas. Är styrenheten strömlös förstår jag också att bilen inte vill gå igång.
Frågan är dock vad det beror på?
av Martinhellström
Långskott, har haft två Volvo 850GLT som har varit roliga, båda har betett sig lika, om man som du körde en lite kort bit bara och stängde av så var dom omöjliga att sedan starta.
Jag lärde mig då detta inträffade, ca 4 ggr/år, att bara gnugga på med starten så kommer den till slut, sätt på en bra laddare och sedan kör starten i 1minut, ingen gas, bara gnugga på starten, för mig var den helt död i 30 sek, sedan kom den mer och mer och till slut gick den, då fick man ligga på lite hög tomgång någon minut, sedan var allt som vanligt igen tills nästa gång.
Det enda var väl att grannarna tittade lite konstigt när man satt och körde starten i 30 sek, men sedan log dom då bilen sakta men säkert fick liv igen.
Kanske inte löser ditt problem, men värt att prova.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Istället för att slita sönder bilen som Martin föreslår, så slå istället i ett matsked olja i varje cylinder, koppla ur spridarna, dra på starten tills kompet kommer tillbaka, koppla tillbaka spridarna, starta bilen.

Men har den tappat kompet så bör du höra det, då startmotorn går ovanligt lätt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kolla så att miljölampan/motorlampan lyser när du vrider på tändningen.
av Martinhellström
Ja, gott om okunskap, även på detta forum. Intressant att någon tror att kolvringarna fastnar på alla 5 cylindrarna samtidigt, och på ett sätt så kompet sjunker under bränslets förmåga att antändas, och att det skulle lösas med husmorstips. Vet inte vad för bilar ni har, men att köra starten i 1 minut tål i alla fall mina, klart starten blir lite varm, men inget annat. Bättre att vi försöker hjälpa varandra med tips och erfarenheter, istället för att mästra och påpeka andras förslag
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det handlar inte om att kolvringar fastnar, vart du nu fått det ifrån, utan att bränslet sköljer bort oljefilmen på cylinderväggarna, och därmed försvinner kompet. Ett väldigt vanligt problem på vitblockarna när man startar och bara kör en liten kort sväng innan motorn hinner bli varm. Kolvringarna är allt annat än täta, speciellt allt efter som bilen blir äldre och äldre...

"Påpeka andras förslag", som du nu så vackert kallar det, görs när "förslaget" är dumt och ger onödigt slitage, när det finns enklare och bättre metoder.
Ditt "förslag" om att koppla på en laddare är ju ingen direkt hit det heller. Om laddaren inte är välbyggd med inbyggda skydd så kommer du skrota laddaren när du plötsligt försöker dra en sisådär 400A ifrån den. Nu har ju dom flesta nyare intelligenta laddare inbyggt skydd för just den idiotin, men långt ifrån alla... Gamla plåt-laddare brukar också kunna palla med strömsurgen som blir pga. dess primitiva konstruktion, men det är ingen garanti.
Och om du nu tror att strömuttaget inte går via laddaren också, så föreslår jag att du läser på om hur ström fungerar. Googla efter "current explained for dummies" eller något sånt, det lär nog ge några resultat. Om du är medveten om att laddaren får ta mycket av strömuttaget så kan du bortse ifrån detta stycke.

Undrar vem det är som har okunskap jag :roll: ... Nåja, ingen idé att älta vidare, nu har jag sagt mitt iaf.
av boper67
DayDreamer skrev:Kolla så att miljölampan/motorlampan lyser när du vrider på tändningen.
Helt riktigt så tänds inte den lampan. Det är därför jag misstänker att styrenheten är strömlös men frågan är vad det beror på?
Hur fungerar immobilizer? Bryter den tändningen? Kan den förbikopplas eller är det bara en auktoriserad volvoverkstad som kan göra detta?
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]