Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorensen
Jag fick nerslag på besiktning pga. dålig handbroms. När jag så ändå håll på villle jag byte bromsbackar i bak samtidigt. Upptäcker då att kolven på ena bromsåk är rostet fast, provede att trycka in det med en tång, smörja osv, gick inte. Fick därför bara plats med ny bromsbelägg på ena sidan av skivan. Undrar att den bromsade jämt till besiktning?

Tänker att byte det ena bromsok med ett begagnad. Mitt fråga är då: Hur gör man med montering av bromslang, avluftning osv? Har aldrig gjort det för, bör man överlåta det till ett verkstad?

Kolven har säkert varit fastrostet länge, utan jag har märkt något, och den klarade som sagd besiktning. Har inte tid att fixa det för om 2 veckor, utgör jag mon någon fara för mig själv eller andra?

Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, ditt bromsok är säkert ungefär som mitt ena främre var, det rör sig någon millimeter som är tillräckligt för att oket ska bromsa med beläggen som sitter på. Att montera nya belägg sen blir därimot som du märkt omöjligt.

Eftersom du har bytt belägg på ena sidan så kommer säkerligen bilen att bromsa snett baktill, och ja, i värsta fall kan det leda till olyckor.

Byta ok är väl rätt enkelt, lossa oket, lossa oket från bromsslangen, montera nya oket i omvänd ordning. Slutligen luftar du hela systemet enligt konstens alla regler.
Slangar och luftnipplar kan sitta fastrostade och orsaka problem, något man lär vara beredd på att lösa.

Känner du dig osäker - lämna in bilen. Det är ändå bromsar vi talar om, som är den absolut viktigaste funktionen på hela bilen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Är det bak som jag tycker mig kunna läsa så är det ingen slang utan bromsröret går direkt till oket. Jag hade inte monterat begagnat. Nytt kostar ja bara 600 på biltema:-
Vad är det för bil vi pratar om??
av sorensen
Tack för svar.

Det är en V70 årsmodel 2000 (gammal model) 170 hk. Det är oket på höger bak.

Har bytt belägg på ena sida av bilen, på båda sidor av skivan, och på den sidan av bilen med fastgrott kolv monterad nytt belägg på ena sida av skiven och det gamla på den andra sida av skivan. Då ska det väl vara "lika bra" som för?

Det räcker väl att byta ok på en sida? De köpes enkeltvis ser jag, och jag försöker att ha bil på lågt budget :) .
Användarvisningsbild
av Nexus
Normalt sett byter man oken i par. Personligen hade jag valt montera 2 nya från biltema. Har gjordt det på min för några år sedan och det fungerar utmärkt. Beg ok på skroten kostar i vissa fall mera än nya ....
Nippeln till oket brukar bara svårt lossa så där gör man enklast i kapa röret så nära nippeln det går sen inhandla an ny nippel och kona om röret. Konongsverktyg finns billigt på biltema och duger till det. Men är man osäker så är det ju bättre lämna in. Skulle gissa de tar minst 1000:- för byta båda oken. ca 1 timmas uppsatt tid.
av Matchmiss
Jag bytte höger bromsok bak på min 850 -95 (99% säker att det är samma tillvägagångssätt som för dig) Jag hade aldrig skruvat bromsok förut.

Räkna med att du kan ha problem med bromsröret (att skruva ur det ur bromsoket) en 6-kantsnyckel är att starkt föredra för att inte runddra det. Jag var tvungen att kapa röret innan oket och att kona om det, vilket iof inte var vidare svårt, finns verktyg på biltema också.

Jag bytte endast ena oket, men ska byta det andra så småningom då det känns lika bra.

Passa även på att byta ur all gammal bromsvätska då den drar åt sig fukt vilket gör att oken kärvar i första början, lufta så länge det behövs för att det ska komma ny vätska. Glöm dock inte att du inte får gå tomt i behållaren!
av TobbeViktor
En svetstång av bra kvalitet är att rekommendera vid lossning av bromsrörsnipplarna.
Nyp fast tången så att det omöjligt kan slinta/runddra och lossa nippeln. Nån form av antikärvmedel eller smörja och sen skruva ur nippeln bit för bit. Skruva ur en bit, smörj lite, skruva tillbaka, och sen ut en bit igen osv osv.
Har lossat många bromsok på det sättet med framgång. Sen är det bara att använda en vanlig öppen bromsrörsnyckel vid återmonteringen. :D

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]