Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte häromdagen en ny wastegate (justerbar), gjorde bytet och ställde in armen på den nya så den vart på milimetern lika lång som den gamla och satte sedan den i bilen.

Detta resulterade dock i att bilen laddade fasligt mycket (släppte gasen vid 1.4 då jag märkte den fortsatte och fortsatte ladda) Så då förstod jag att det inte var så lätt som att kolla längden på en gammal sliten och en ny.

Har sedan dess börjat ställa in grundladd (0.4-0.45 bar) men blir ett jäkla skruvande på den för att få ner laddet, just nu har jag ladd på 0.6 bar vid 5000 rpm på 4an.

Min fråga är dock: Gasar jag fullt på 4an vid 2500 varv så laddar den knappt 0.2 och laddar såpass lite ändå tills riktigt höga varv, ca 4500-5000 då den kommer upp till 0.6 (i nuläget). Är detta normalt beteende med endast wastegate och urkopplad magnetventil på en 850 t5? Vet ju att magnetventilen sen kommer ställa laddet efter datorns programvara osv men kommer laddat komma normalt sen igen med grundladd + magnetventil?

Hoppas ni förstod min fråga, bilen i fråga är som sagt en 850 T5 från 1995. Kör med en Autotech Magnetventil förövrigt och alla vakumslangar är bytta på turbon.

MVH
av *pettson*
Du vet antagligen inte hur man ställer in grundladdet. Det tjatas ständigt i olika forum om att dra ur magnetventilen och skruvs.. prova och skruva igen osv.
Det går inte till så att man skruvar fasligt mycket.

Man trycksätter klockan med dom 0.38-0.40 som ska vara, fixa aktuell tabell till din turbo.
Man måste blöda fram trycket eftersom det inte finns någonstans för luften att ta vägen ur klockan, och så gängar man till rätt längd på stången när den tryckt ut sej med rätt tryck.
En.. enda gång med kall.motor förslagsvis. En slangbit en fingraderad tryckklocka och en känslig ventil. Samt då en kniv att göra hål i slangen med så den kan läcka ur hela tiden medans man ställer upp trycket. En hiskelig kostnad på 300spänn som gör att man slipper bränna sej, slipper slita däck och slösa soppa eller riskera motorn.
Sen förutsätter den justeringen att din nya klocka har sin spänst i samma område som orginalet och inte har starkare fjäder på något sätt. Ändras fjäderhårdheten så ändras karaktäristiken på Wg ventilen.. då gäller inga skrivna mätvärden alls.
Det är samma slags klocka som den gamla, men den gamla var slapp och armen gick att vicka väldigt lätt. Nu har jag inte denna arsenal utav grejer även fast det kanske är "rätt" sätt att göra det. Jag undrar egentligen bara om det är normalt med väldigt sent laddtryck när nya wg'n är inställd på såpass lågt laddtryck :)
Har konstaterat att fjädern i nya WG är för hård, fick ner laddet till runt 0.45 på höga varv (högre än vad jag tycker är rimligt) och kopplade sen in magnetventilen men den orkar knappt ladda någonting.

Antar att jag måste ha en annan WG med samma typ av fjäder som original? :)
*pettson* skrev:Om du vet hur en turbo fungerar så vet du också innan du ens tänker tanken, att det inte går att garantera 0,4 bar.
Den kommer att kräva en kontroll och ev justering..
Självklart, kommer ju få pilla lite för att få det bra, det räknar jag ju med :)
Satte in Wastegate med hårdare fjäder (får verkligen ta i för att dra i armen) och nu kommer laddet mycket senare, går långsamt upp till fullt närmare 3500-4000 varv, hur hård är egentligen orginalfjädern? Finns 0.3Bar Wastegates på ebay, vill ju att laddtrycket ska komma runt 2500-3000 som det gjorde förut.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]