Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rockyv70
Hej,

Fick problem med att tryckslangen från servon började läcka, bytte ut slngen och nu har det slutat att läcka.

Men nu fungerar nästan inte servon alls!?!

Kan det vara luft i systemet?
Har provat det här med ratten fram och tillbaka, det kom mycket bubblor....

Gasar jag så fungerar servon bättre, vad göra?
Fortsätta lufta?
Kan något ha gått sönder när jag bytte slangen?

Tacksam för tips!
av Rockyv70
Nexus skrev:Fortsätt lufta hade jag gjort :-)-)
Frågan är bara hur länge man ska hålla på och lufta systemet?
Luftar man genom att dra ratten fram och tillbaka med locket av på behållaren?
av *pettson*
höger vänster höger vänster.. tills det känns bra. MEN! du måste vänta lite emellan då luften gör att ATF oljan blir som en bubblig kräm. Oljan måste alltså stå och bli luftfri... sen vrida ... vänta.. vrida osv..
av Rockyv70
*pettson* skrev:höger vänster höger vänster.. tills det känns bra. MEN! du måste vänta lite emellan då luften gör att ATF oljan blir som en bubblig kräm. Oljan måste alltså stå och bli luftfri... sen vrida ... vänta.. vrida osv..
Om oljan är bubblig, är det därför som servon beteer sig helt skumt? Lättare om man varvar mera osv?
av Rockyv70
*pettson* skrev:höger vänster höger vänster.. tills det känns bra. MEN! du måste vänta lite emellan då luften gör att ATF oljan blir som en bubblig kräm. Oljan måste alltså stå och bli luftfri... sen vrida ... vänta.. vrida osv..
Jag vill tillägga att inget låter konstigt, bara att det är trögt.
av Rockyv70
Hej,

För alla som undrar hur man kan lufta så beskriver jag lite kort hur jag gjorde. Efter att jag fick mer detaljerad hjälp av en granne hur man ska göra. Detaljer som jag missade först.
1. hissade upp framvagnen så framhjulen står fria (minskar slitage på däck och ev förstöra hjulinställningar)
2. Öppnade locket till servo oljan
3. Vrider ratten till vänster och fortsätter vrida tills det tar stopp ( det var där jag hade missförstått det hela) för att komma hela vägen till stopp var jag tvungen att varva motorn till ca 2000 varv för att servon skulle gå igång. Hålla den i varv i ca 10 sek. Efter 10 sek kollade jag i behållaren att alla bubblorna förvunnit.
4. Vrider ratten till höger, samma procedur med att varva motorn för att komma ända ut, och håller ratten i ändläget i ca 10 sek.
5. Gör så ca 10-20 gånger. I slutet behövde jag inte varva motorn för att servon skulle orka ända ut.

Sen fungerade servon normalt igen. Om den fortfarande inte gör är det antagligen luft kvar i systemet.

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]