Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorensen
Jag har fått nerslag på besiktning av min V70 årsmodell 2000 (gammal model) pga vänster spindelled. Som jag kan läsa mig fram till, är jag därför nöd till att byte länkarmen. Jag utgår från, att det är OK bara att byte i en sida?

Ilfg. min Haynes manual verkar det rätt enkelt, andra som har utgått från den?

En sak undrar mig dock. Där står: "dra åt länkarmens inre fästen till angivet moment..., och dra sedan till angiven vinkel" Hittar varken vad angivet moment eller vad vinklen är. Någon som vet?

Når jag har sökt på nätet, står där på vissa ställen, att man ska lossna den stora mutter till navet? Men Haynes säger inget om det?

Är amatör men gillar att mecka, det är väl inget svårt? Är där annat man ska tänka på?

Tack på förhand!
av CarlAdam
Nej du behöver inte byta länkarmen men om du nu byter den så ska du sätta en domkraft och pressa upp fjädern så den blir "normalbelastad" när du drar åt bultarna. Jag drog inte efter moment, mer på känn.
av Adamp
När det gäller byta en eller bägge kör jag alltid att byta båda på grunda att dom styr fjärdingen rörelse och gör att man kan svänga mm. De kostar inte mycket att byta själv. Tänk dock på att hjul inställning är nästan alltid ett måste efter detta byte. Det svåraste att göra här är att spänna bultarna när bilen står på marken. Gör på samma sätt i videon.

När jag byte minan var det många slag med hammare och så men kör in nåt så du kan sära på där spindelleden sitter. lyft båda sidor och lossa krängningshämmaren som de visar i video tänk på att båda måste vara i luften föra att kan ska kunna ta ur den från stötdämparen. Sätt dom kraften under spindelleden och börja sakta höja till det att den är helt rakt som om bilen står på marken och spänn bulten som du kan dra för hand i iallafall var det jag gjorde, använde en enkel moment nyckel men tog i lite extra.

Ett problem jag har haft är att bultarna har jobbat sig lösa så använd lite gäng lås så dom inte lossar sig själva. Det är svårt att spänna med däck och sånt på plats. Använd en liten kofot också då mina bussningar gillade vara kvar i ramen.

kör på denna guiden den är lite bättre.
av sorensen
Tack för tips och en utförlig beskrivning.

Är det verkligen nödvändigt att byte länkarm i båda sidor. Jag menar den man monterar är väl lika med den gamla? Har köbt den bäste från mekonomen 1500 spänn! Så två kostar ju ändå lite. Eller ska man bara köra biltema?

När jag frågade mitt mekonomen verkstad så de att hjulinstälning inte är nödvändigt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hjulinställning ska väl inte vara nödvändigt, men det skadar förvisso inte.
Anledningen till att man bör bya axelvis är för att bilen ska gå rakt och fint på vägen, och inte ha olika glapp på någon sida. Det försvårar även en korrekt hjulinställning.

1500 spänn för en länkarm..... Hoppas den är gjord av titan, präglad med diamanter, och outslitbara bussningar..................... Men det är säkert samma skit som biltemas billigaste... :roll:
Användarvisningsbild
av Nexus
Säger som Lucif3r. Samma som biltema bara 3 gånger dyrare. Inga bussningar är outslitbara... jo om man byter till Powerflex 8)
Du behöver inte lossa bulten som håller drivaxeln.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Delar man på något i framvagnen skall hjulvinklarna kollas, dom är känsliga som tusan!
Biltemas 550:-x2 + hjulinställning, inte mycket dyrare än om du väljer att köpa en (1) ny länkarm från Mekonomen.
av *pettson*
Jag vet inte vad jag ska säga riktigt.. förutom att den som utför jobbet på filmen har hittat på sin egen metod..
Först.. om han nu visste något litet om delen han byter, dvs länkarmen, så hade han vetat att spindelleden är svagt konisk längst ned, det av en helt egen anledning. Återkommer till det.
Upp med bilen och använd en pallbock som stöd under subframen. Låt bilen vila på pallbocken, låt domkraften stå bredvid uppspänd emot. Lossa inre skruvarna, ta bort genomgående skruven i spindeln.
Det är NU han klantar till det rejält..
Du tar nu fram stora hammaren.. slår ett kanske två HÅRDA slag, mitt under spindelleden rakt uppåt mot fjäderbenet. Det är här koningen kommer in i bilden. Du trycker spindelleden för långt uppåt så att KONINGEN VIDGAR klamman i spindeln, så spindelleden lossnar. Sen tar du och styr lite åt sidan så du kommer åt och slår ett eller två slag rakt nedåt på länkarmens kant. Vips är den loss. MAN BRYTER ALDRIG mot en drivknut. ALDRIG ALDRIG. Så är vi överens, likaså att man ALDRIG ALDRIG.. kilar in något i spindeln för att tvinga isär den. Sen ur med inre skruvarna. Kasta länkarmen åt sidan. Dit med den nya INNERST FÖRST, tryck igenom skruvarna och häng dit muttrarna bara. Sen håll i fjäderbenet och rikta in toppen på spindelleden mot benet genom att röra benet. Ett bestämt eller två bestämda slag underifrån och uppåt så är spindelleden på plats. Nej man kan ta plastklubban, man måste inte spöa till det med 2,5kg slägghammare om man känner sej osäker på att spindelleden skulle ta stryk av behandlingen, vilket den förvisso inte gör.
ALDRIG SMÖRJA spindelleden. Det är en del i ett bultförband. Den lever på att den har friktion mot spindeln. Den kläms ju fast för att inte röra sej och säkras med sin genomgående skruv. Känner du för att smörja kan du ta två tre droppar diskmedel. Det smörjer tillräckligt vid monteringen och försvinner sedan med första bästa vatten som spolar förbi.
Genomgående skruven däremot smörjer man HELA. För att den inte ska rosta fast i sitt hål.
Då blev det dags för att dra det sista på inre skruvarna.. Lyft bilen med domkraft i subframen. Dra ut pallbocken, gör som han gör, ställ pallbocken under länkarmen så långt ut du kan. Sänk sakta ned bilen. Parallellstaget ska INTE lossas, det finns ingen som helst anledning till det om man nu inte känner personlig tillfredställelse över det, för det har inget med monteringen av länkamen att göra.
När bilen står och balanserar på pallbocken så drar ni åt inre skruvarna till angivet moment. Sen hissar man, plockar bort pallbocken och hänger på hjulet.
Vill man vara trevlig så förbereder man inför 4hjuls justeringen genom att se till så mutter och styrstag lossar och är smort.
Det naturligtvis innan man plockar bort pallbocken.
av roh66
Hej Sorensen!

Jag måste avråda dig för Biltemas länkarmar.
För visso hade jag inga problem med garantin men du lär få göra om jobbet inom ett år eller två.
Jag fick göra om efter 8 månader. Men men Biltema har ojämn kvalitet så har du tur så...
Hjulinställningen som du måste göra efter länkarmsbytet får du oxå göra om.
Så snåla inte! Vilken länkarm du ska köpa vet jag faktisk inte. Kanske någon annan som vet?
Själv kör jag på original men tycker att bussningarna är/känns
i mjukaste laget. Jag tror det blir från Autoexperten nästa gång. (KGK el. Lemförder)
Då får man ju ett tillverknings namn på det man köper. Ser inget namn på Mekonomens sida på nätet.
Högt pris och inget frabrikat... j...a märkligt. Det går bort!

Mvh.R.
av sorensen
Tack för alla tips. Den dyra ”titan” länkarm från Mekonomen är nu returnerad och två från Biltema är inköpta. Vet att många inte tror på Biltemas kvalitet, men ändå, hur komplicerad är en länkarm och ofta kommer de väl från samma fabrik? Har i förbindelse med mitt jobb hört, att Biltema har ganska seriös kvalitetskontroll, iallafall på oljor. I värste fall får jag ju byta igen engång. Har bookad 4-hjulsinställning för 1000 kr vilket jag tycker är ok pris. Vad var problemet med dina länkarmar? roh66

Utifrån din instruktion, Pettson, känner jag mig faktisk rätt trygg själv att utföra operationen, även om jag aldrig har gjort det för – Jag vill lära mig att göra sånt själv!

Kanske ett dumt fråga, vilket smörjmedel kan rekommenderas att smörja de genomgående skruvar med?
Du säger också att de inre skruvarna dras till angivet moment. Vad är ”angivet moment”? Hittar det ingenstans. På vissa websites rekommenderas det att använda locktite till bultarna, for att de inte ska lossa, finns väl ingen anledning till det?

Har två garagedomkrafter, vilket väl kan underlätte när länkarmen ska positioneras i stället för att sänka över en pallbock?
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]