Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luma74
Jag har bestämmt mig för att skaffa en V70 modell 98-00, men jag har ett problem. Jag undrar om det är någon som har någon aning om ungefär hur mycket en GLT drar i bensinförbrukning ?
Sen så undrar jag också vad det är med för skillnad (förutom motor storlekn)på en GLT och 2,4 ej turbo ?
Vore kul om det var någon som kunde hjälpa mig med det.
av thunder and lightning
tjenare! klart du ska ha dig en v70! har själv en 99 års glt och är väldigt nöjd med den! ang bensinförbrukningen kan jag väl säga att min snittar runt 09-095 men då e det mest korta körningar! i sommras gick den för 075-085 med mer blandad körning!
motorskillnaderna är väl säkert en hel grejer men 30hk och andra kamaxlar! Sen har ju jag en 99:a och har "nya" motorn i den, vet bara att det är elektroniskt gassjäll (??) på den istället för vajer! Och serviceintervallerna är lite annorlunda, tex. första kamremssbytet är vid 16500 mil istället för 12500!
av percy
Min -99 GLT drar mycket bensin om jag väljer att vara tung på foten.... 8)

However med moderat gaspådrag (90-100km/h) har jag lyckats med förbrukning kring 0.7l/mil (landsväg). I stadstrafik ligger jag ofta kring 0,95l/mil.

Vad gäller kamremsbyten så gäller även 5års intervall förutom miltalet (iaf på min -99:a). Dvs en 00:a bör ha bytt rem för ca 1 år sedan även om inte villkoret för miltal är uppfyllt. Värt att kolla upp innan köp.

Även om GLT:n är törstigare så rekommenderar jag det motoralternativet. Klart mindre tråkig att köra med... :D

Rekomenderar att söka vidare på detta forum. Fler har ställt liknande frågor.

// percy
av Jejk
Min GLT -00 med Automat drar runt 0,85. Men det är nästan aldrig turer under 5mil.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]