Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c7098
Strömställaren gav upp, på halvljus lyser ej instrumentering eller parkering, på parkering lyser instrumenteringen. Gillar egentligen att parkeringen ej lyser med halv eller hellyset (har eftermonterade projektorlysen på bilen), men att instrumenten är mörka är mindre bra.
Har egentligen två frågor angående detta:

1. Läste på Amerikanska och Engelska forum att det finns en återkallelse på dessa strömställare och att Volvo fixar dom som goodwill, gäller det även i Sverige?

2. Går det att trixa till strömställaren så att parkeringen ej lyser när halvljuset är på, och är det lagligt?
1. Strömställaren i sig kan ha spruckit i plasten på baksidan.
Har själv råkat ut för detta på 2 bilar (S70). I mitt fall så var det sprucket så att alla kontaktytor i enheten inte låg an mot varandra.

2. Vill du att ljusen ska göra något annat, så är det bara att klippa kablar. Har själv park.ljus + automatiskt dimljus när halvljuset är avslaget i 0-läge.
1. Strömställaren föll isär när jag pillade ut den, tänkte höra först om det är goodwill fix på dom även här eller om det bara gäller USA och UK. Annars finns dom på skroten för några hundringar, eller så försöker jag limma ihop den gamla.

2. Tackar, då blir det att klippa av kabeln mellan halv och parkering i själva lampan, men vad ska mera ska fixas om jag vill ha auto parkeringsljus + dimljus på 0?
Tackar för svaren.

1. Limmade strömställaren, nu funkar den igen.

2. Klippte kabeln som går mellan park och halvljus i lampan, park slocknade när halvljuset är på, men går inte på när vredet ställs om till parkeringsljus.
Tjena.

Varför i hela friden ska du inte ha parkeringsljus och halvljus samtidigt för?
Det syns ju inte ens i strålkastaren vid halvljus.

Kolla om du verkligen har bakljus och instrumentljus nu i halvljusläget.
Halvljus läget tänder väl bara strålkastarna också. = park +halvljus.

Att förvänta sig Goodwill på en (minst) 15 år gammal bil är inte rimligt.

Micke
Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]