Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Har hållt på och fixat lite med acn och den har funkat skapligt ett tag nu...

Men på senare tid har jag upptäckt att elfläkten i motorutrymmet går typ jämt jämt.
Så kolla lite idag och upptäckte att ac kompressorn inte slår ifrån.

Trycker jag av acn i kupén så stannar den men så fort jag slår på den så går den konstant oavsett om jag ställer den på 18 grader eller 25.

Men verkar som att regleringen av kylan funkar i kupén när jag väljer temp.

Men är ju knappast bra att den inte slår ifrån nångång.

Vart ska man börja felsökningen ?

V70-00 2,4T gamla karossen
Senast redigerad av 1 Pnjk, redigerad totalt 0 gånger.
av Pnjk
SubMarine skrev:Om du har VIDA skulle du kunna kika på tryckvärdet som givaren på högtryckssidan skickar till styrenheten för att verifiera att givaren fungerar.

Jepp har vida så kan kolla detta i helgen...
Några mer värden man kan kolla i vida som kan ge en ledtråd vad det kan vara ?
av Pnjk
Kollat i vida nu men blev inget klokare just.
Fanns inga felkoder heller.

Står man på tomgång går kompressorn konstant oavsett om jag väljer kyla eller värme i kupén. Samtidigt som kompressorn går så går även elfläkten.
Stänger jag av ac på knappen så släpper magnetkopplingen och även fläkten slutar gå.

Upptäckte dock att när man kör med bilen så hör man ett svagt klickade från relät. Och man känner även ett litet ryck i samband med detta.
Så då verkar den dra och släppa som den ska i vettiga intervaller.

Rören vid torpedväggen blir också väldigt kalla och isiga.

Läst att det kan vara en evaporatorgivare som kan ge detta symtom. Men dock verkar inte denna givare finnas på dem gamla v70 karosserna?
Pnjk skrev:Kollat i vida nu men blev inget klokare just.
Fanns inga felkoder heller.

Står man på tomgång går kompressorn konstant oavsett om jag väljer kyla eller värme i kupén. Samtidigt som kompressorn går så går även elfläkten.
Stänger jag av ac på knappen så släpper magnetkopplingen och även fläkten slutar gå.

Upptäckte dock att när man kör med bilen så hör man ett svagt klickade från relät. Och man känner även ett litet ryck i samband med detta.
Så då verkar den dra och släppa som den ska i vettiga intervaller.

Rören vid torpedväggen blir också väldigt kalla och isiga.

Läst att det kan vara en evaporatorgivare som kan ge detta symtom. Men dock verkar inte denna givare finnas på dem gamla v70 karosserna?
Det finns en gammal tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=40385 om elen till kompressorn till din modell. På trådens sista inlägg finns elschema och komponentschema att beskåda. Så det är bara att börja mäta sig fram. Om jag minns rätt så har kompressorn alltid ström och reläet ger jord så den kan starta.

Hoppas det kan vara till någon nytta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?