Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Hej, då är man här igen.
Till saken, det gnisslar från min 850 då och då från vänster framhjul. När jag svänger till höger försvinner det sen när ratten svänger tillbaka uppstår gnisslandet igen. Undantag om jag bromsar. Och ibland när jag bromsar hörs det gnissel från inbromsningen. Enligt en mekaniker kan det bero på bromsbelägg? Vad säger ni andra? Och vad kan man göra för att få Slut på gnisslandet?
Tack på förhand. Mvh//Emanuel
av ThunderAce
gnissel runt bromsbelägg är oftast för att det inte finns några skrikdämparplattor som det heter, det kan du enkelt
fixa egna med detta material, bara klippa till och sätta på mellan bromsbelägget och oket.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017967/

har du någor liknande sitter på redan då är det inte bromsbelägg som mekaniker trodde
de flesta nya belägg idag har tunna plåt skrikdämparplattor på men de funkar inte alla gånger
av hno12
ThunderAce skrev:gnissel runt bromsbelägg är oftast för att det inte finns några skrikdämparplattor som det heter, det kan du enkelt
fixa egna med detta material, bara klippa till och sätta på mellan bromsbelägget och oket.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017967/

har du någor liknande sitter på redan då är det inte bromsbelägg som mekaniker trodde
de flesta nya belägg idag har tunna plåt skrikdämparplattor på men de funkar inte alla gånger
Ok, najs. Och det ska hjälpa? Jag är inte riktigt säker på om det är just beläggen. Först trodde mekanikern att det var den skölden som satt bakom bromsskivan, men sen sa han att det är beläggen. Jag frågade vad man kan göra åt saken men jag fick inget konkret svar.
av ThunderAce
Du kan ju försöka pressa den skölden ifrån skivan och sen köra ett tag för att se om det hjälper, det går fort

Kolla om du har några skrikplattor redan på plats.

Vet att det har tidigare diskuterats rätt mycket där icke original så som biltema är oftast en hårdare belägg än
Volvos och det i sin tur gör att det gnisslar när man bromsar. De människor har då vid ett tillfälle bytt till
Volvos och då försvann det.

Vet inte om du har Volvos original eller om det sitter annat, mest för info
av hno12
ThunderAce skrev:Du kan ju försöka pressa den skölden ifrån skivan och sen köra ett tag för att se om det hjälper, det går fort

Kolla om du har några skrikplattor redan på plats.

Vet att det har tidigare diskuterats rätt mycket där icke original så som biltema är oftast en hårdare belägg än
Volvos och det i sin tur gör att det gnisslar när man bromsar. De människor har då vid ett tillfälle bytt till
Volvos och då försvann det.

Vet inte om du har Volvos original eller om det sitter annat, mest för info
Jaha ok, men då vet jag det. Nja jag har dessvärre ingen koll om det är original eller om det är biltema-klass på bromsarna. Kanske bör byta inom en snar framtid
av hno12
Lucif3r skrev:Om du har gnissel från bromsarna utan att bromsa så är det dags att renovera oken... Nå skrikdämpare eller nå sånt larv behövs inte, inte fram iaf.
Är det säkert? För när jag det gnisslar så slutar det när jag svänger vänster eller när jag gör en inbromsning. Men är det kostsamt att byta ett ok?
av hno12
Lucif3r skrev:Ett framok finns att få tag på för runt 700, men det är väl inte så ofta man måste byta oken.
Så det är något med oken då? För återigen så försvinner gnisslet när jag bromsar.
av ThunderAce
kan vara att oket kärvar som Lucif3r försöker säga, att cylinder har rostat vilket resulterar i att den inte
glider tillräckligt smidigt och gör att det gnisslar i bromsarna, när du bromsar och lägger på tryck så
slutar det klart, behöver du renovera oken, dvs plocka isär rengöra allt från rost så kommer du
behöva byta ut de gummidetaljer som finns. en damask och en tätningsring är det man oftast behöver
Bilagor
repsats.JPG
repsats.JPG (92.64 KiB) Visad 395 gånger
XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]

Råd vid motortvätt

bara och tvätta , men kör inte högt[…]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]