Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Har en V70, årsmodell 2000 (gamla karossen), och en mindre begåvad person har backat in i mig,så jag ska demontera och lacka den bakre stötfångaren.

Är det någon som har tips på hur jag plockar ner denna? Dvs,bara den yttre plastfångaren.

Bilen har dragkrok (om det nu spelar någon roll)

Tack på förhand :)
Skruvar ur dom 2 bultarna som går rakt genom balken, underifrån. Borra ur nitarna i hjulhusen som håller stötfångaren, tror det är 3 per sida. Dra skiten rakt ut.
När du fått loss hela paketet så sitter plasten med en jäkla hög torx, du ser hur du ska skruva när du har paketet löst.

Och nej, du kan INTE ta bort plasten utan att lossa balken, utan att skada plasten då. Allt måste lossas som ett paket.
Ja, som Lucifer säger. De två långa bultarna som håller balken skruvas ur neråt, sen nitarna i hjulhuset. Dragkroken kommer vara ivägen lite, men det går. Fast jag var inte så noga med lacken :oops:
Jag hade stora problem att få på bakfångaren efter jag monterade draget. Det var både trångt och draget tröck upp plasten lite. Jag var dessutom själv vilket gjorde det ännu svårare att akta lacken. :roll:

Men är du rädd om lacken där draget sitter så maskera noga med flera lager tejp eller något sådant. Officiell metod från Volvo :)

Ah just det, be en bön om att bultarna inte har rostat fast så jäkligt att dom går av - som ena gjorde för mig. Var inge kul att få bort stötisen då. Nya konsoler+bultar som behövs i det fallet kostar runt 500, strax under om jag minns rätt(2 konsoler+2 bultar)

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]