Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gamal
Huston, vi have a problem!
Jag bytte drivknut på min V70-00. När jag skulle provköra den rörde den sej inte ur fläcken, Vad kan jag möjligtvis ha gjort fel. Drivknuten, med låsring, är i läge. Det enda som kan orsaka problemet är att drivaxeln åkt ur växellådan, men är det ens möjligt få ihop allting då?
Jag har följt instruktionerna i Vadis, men är ingen "mekare". Brukar dock lyckas med det jag ger mej på. Jag fick vålda en del för att få ut drivaxeln ur drivknuten. Kan jag ha skadat något i växellådan?
av roh66
Hej Gamal!

Det är mest troligt att du inte har fått in drivaxeln i lådan. Är det Vänster sida?
Tog du ut axeln från lådan över huvudtaget?
Drivknuten har "limmad" splines. Därför sitter den hårt.

Mvh.R.
av SubMarine
Drivknuten sitter med en låsring på drivaxeln, däremot limmas ibland splines mellan knut och hjullager som en serviceåtgärd.
av roh66
Fel av mig,helt rätt av dig så är det ju. Hjullagret och drivknutens splines "limmas. :oops:
av Gamal
Jag har dragit i drivaxeln men, vad jag kan förstå, inte draget ut den eftersom den verkade glida ut och in hela tiden. antagligen har jag fel, men vad bör jag göra nu?
av MickeM
Tjena.

Vore jag du, skulle jag be en medhjälpare köra bilen, medan du kolla vart det ev rör sig.

Inre knuten kan gå ihop och isär, för att kompensera för hjulets rörelser.
Därför kan du få ihop det "fel".

1: Du kan ha dragit ut inre knuten för långt, så att kulorna trillat ur, inne i damasken.
Då kommer du se att damasken snurrar, men inte axeln

2: Du har inte fått in den i växellådan ordentligt, som redan nämnts. Då ser du inget röra sig.

Micke.
av Gamal
Att det snurrar kan jag konstatera själv. Är problemet att jag dragit ut andra ändan av drivaxeln? Har den korta splines. Hur kollar jag det? Går det att få ihop allting om drivaxeln inte är i låge i växellådans drivknut?
av MickeM
Hej.

Många frågor, och mycket lite information.
Då är det inte lätt!

"Du kan se att det snurrar själv"
Men du säger inte VAD som snurrar....???

Om jag ANTAR att du menar att endast inre damasken rör sig:

Då sitter den i växellådan som den ska.

Däremot är inte inre knuten i läge.
Sannolikt har den krokat ur, när du dragit i axeln.
Då har antagligen kulorna ramlat ur, och ligger innuti damasken.
Enda lösningen är att öppna innre damasken, och försöka få kulor och knut i läge igen.
Du får nog släppa spindelleden igen, för att kunna få axeln utåt och innåt.

Observera att jag nu bara antagit att du menar att det rör sig vid inre damasken, och INTE själva axeln.

Micke.
av Gamal
Tack för all hjälp. Problemet var inte inre drivknuten utan splinesen åker ur den yttre drivknuten. Förmodligen har jag inte fått låsringen i läge. Jag satte i den i knuten och försökte knacka på den på axeln. Det kändes som att den satt fast och allting snurrade som det skulle. Så fort jag sätter på hjulet, hissar ner bilen och provkör så hoppar den ur. Jag har försökt två gånger, med samma resultat. Jag antar att jag borde ha satt låsringen på axeln istället men jag lyckades inte få ihop det på det sättet. Hur får man ringen att gå i? Den glider bara upp på axeln när jag försöker. Måste jag pilla ut låsringen och göra om och göra rätt eller? Har ni något bra tips hur man får ut låsringen? Antar att jag måste tillverka ett lämpligt verktyg.
Ursäkta att jag förklarade lite dåligt förut :(
av *pettson*
Gamal skrev:Tack för all hjälp. Problemet var inte inre drivknuten utan splinesen åker ur den yttre drivknuten. Förmodligen har jag inte fått låsringen i läge. Jag satte i den i knuten och försökte knacka på den på axeln. Det kändes som att den satt fast och allting snurrade som det skulle. Så fort jag sätter på hjulet, hissar ner bilen och provkör så hoppar den ur. Jag har försökt två gånger, med samma resultat. Jag antar att jag borde ha satt låsringen på axeln istället men jag lyckades inte få ihop det på det sättet. Hur får man ringen att gå i? Den glider bara upp på axeln när jag försöker. Måste jag pilla ut låsringen och göra om och göra rätt eller? Har ni något bra tips hur man får ut låsringen? Antar att jag måste tillverka ett lämpligt verktyg.
Ursäkta att jag förklarade lite dåligt förut :(
På dom senare modellerna ska låsringen sitta på axeln och tryckas in i knuten. Ibland, dock sällsynt får man pressa ihop låsringen lite medans den går i knuten. Endast 99-00 har detta.
Tidigare sattes låsringen i knuten, sen får man hålla den öppen med ett verktyg medans man trycker in axeln en bit.
Bägge har gemensamt att man hör ett tydligt klick när knuten låst.
Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]