Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S70, 1997. Bytte kamrem med tolkar så var förstås och grävde under insuget osv. Motorn går som en pärla nu, men batterilampan lyser - och jag får ingen felkod. Problemet kom alltså i samband med kamremsbytet, så jag måste ju råkat komma åt något under arbetets gång.

Min drivrem var ganska sliten, skulle ändå byta den så passade på att göra det idag. Sandpapprade batteripolerna lite också. Inget av detta hjälpte. Tog fram voltmätaren: 12,35 i batteriet, men går ned till 11,50 vid tomgång (dvs batteriet laddas inte). Även mätt från jord till generatorn, och får mycket låga värden, typ - 0,01 (ska ju vara kring -0,05 eller nått, som jag förstått). Har försökt känna på de två synliga kablar som går till generatorn, de verkar sitta bra och är oskadda.

Så, återstår det nu bara att byta generator?
Lucif3r skrev:Antagligen har du kommit åt matarkabeln som går till startmotorn. Kopplingen är generator->startmotor->batteri. Prova rengöra den.
Hm, intressant! Vill minnas att det gick tre kablar till startmotorn, två som satt med mutter och en med kabelsko. Satte förstås tillbaka alla tre. Vilken av dem är matarkabeln? Hur kommer man åt den - bort med insuget?
Okej, så om jag förstår dig rätt då så matarkabeln är en av de kablar som man fäster med en bult? Den tjockare av dem?

Skickar med en bild från ett klipp, lite otydligt kanske. Men är det en av dessa två du menar att jag ska prova rengöra?
Namnlöst.jpg
Namnlöst.jpg (283.66 KiB) Visad 1640 gånger
Senast redigerad av 2 justmakemyday, redigerad totalt 0 gång.
Provade rengöra den närmaste enligt bilden ovan. Den andra var så svår att komma åt så här på parkeringen, så jag borstade rent från utsidan, lite kring bult och mutter. Tyckte bägge kablar såg jämntjocka ut. Inget av detta gjorde tyvärr någon skillnad. :-/

Batterilampan lyser ännu. Något mer man kan göra innan man drar på skroten och köper en ny generator?
Användarvisningsbild
av andreasw
justmakemyday skrev:Provade rengöra den närmaste enligt bilden ovan. Den andra var så svår att komma åt så här på parkeringen, så jag borstade rent från utsidan, lite kring bult och mutter. Tyckte bägge kablar såg jämntjocka ut. Inget av detta gjorde tyvärr någon skillnad. :-/

Batterilampan lyser ännu. Något mer man kan göra innan man drar på skroten och köper en ny generator?
Kan man inte ha glömt något vid startmotorn? Eftersom den har varit bortmonterad när dui använde tolkar?
Jo, jag funderar på om jag gjort det. Men det är ju bara tre kablar, alla tre är inkopplade och startmotorn fungerar ju fint? Så det känns helt enkelt osannolikt. Kanske råkade jag kortsluta den på något vänster under jobbet? Kom åt på fel ställe med något verktyg? Råkade luta/trycka på den utan att jag tänkt på det?

Ska plocka upp en ny generator i veckan, får väl hoppas att det fungerar bättre med den!
Användarvisningsbild
av andreasw
justmakemyday skrev:Jo, jag funderar på om jag gjort det. Men det är ju bara tre kablar, alla tre är inkopplade och startmotorn fungerar ju fint? Så det känns helt enkelt osannolikt. Kanske råkade jag kortsluta den på något vänster under jobbet? Kom åt på fel ställe med något verktyg? Råkade luta/trycka på den utan att jag tänkt på det?

Ska plocka upp en ny generator i veckan, får väl hoppas att det fungerar bättre med den!
Kopplade du inte bort batteriet? :shock:
DennisCA's Volvo 850 -97

Oj neej, tappade dekorlisten i golvet då jag[…]

Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]