Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#976013
Många trådar om kamremsbyten i forumet nu ser jag, men här kommer faktiskt en mycket väsentlig fråga! :-) Jag är uppe i ett kamremsbyte och har kört fast. Allt har gått fint, den nya remmen är på plats - men hur får jag på plats den där hydraliska spännaren under spännhjulet? Den får ju inte plats! Spelar ingen roll hur mycket jag trycker upp spännhjulet (se bild nedan) - det är som att det fattas typ 3-4 mm för att den ska få plats och bultarna ska kunna skruvas in!
spännhjul.jpeg
spännhjul.jpeg (4.95 KiB) Visad 7203 gånger
Vad gör jag för fel? Hur brukar ni göra?

Dessutom: riskerar inte vevaxeln att flytta sig åt fanders när jag släpper spännaren och remmen dras åt? Känns fan som att jag missat något här.
#976031
Jag ser inget om att den hydrauliska spännaren är komprimerad och låst med sprint eller borr? Eller om du haft för bråttom med plastbrickan på spännarkolven, den ska in efter det att du dragit ut sprinten.
Om du byter utan tolkar gäller att du verkligen måste ha 100% koll på markeringarna, har du det?
#976047
Eller om du haft för bråttom med plastbrickan på spännarkolven
Där har vi det. Jag har haft för bråttom med plastbrickan. Den ska alltså in EFTER att man släpptspännaren (jag håller in min med en spik), då provar jag så istället!
Lucif3r skrev:
justmakemyday skrev:Känns fan som att jag missat något här.
Du har missat att använda tolkar.
Haha. Ja, ja viker undan kamremmen då och tolkar då. En bakom startmotorn, och så bakom rotorn och kamaxelgivaren då? Principen är samma på alla tre ställen, man petar in tolken och vrider var och en av dreven medurs tills det tar stopp? Måste man skruva loss någon av dreven? Har jag fattat rätt?

En ytterligare fråga: Detta med att dreven riskerar att röra sig när man spänner den nya remman: om man låser kamaxlarna samt har tolken i för vevaxeln, då borde det vara lugnt va?
#976063
andreasw skrev:När du använder tolk så är allt låst och kan inte röra sig när du trär på remmen. Kamdreven kan du måsta lossa för att överhuvudtaget få på remmen. Sen så har du dom lossade tills du släppt på spännaren.
Okej! Men alltså, jag har ju bara "en" tolk eller vad man ska säga använder ju denna från biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/

Så om jag har tolken i vid startmotorn, så kan ju rent tekniskt kamaxlarna fortfarande röras sig? Eller ska jag använda tolken där först, och sedan lossa dreven? Gaah, fattar inte. Kan du inte ta det från basics, känner att jag inte riktigt förstått det ordentligt?
#976065
Fråga. Är denna tolk egentligen ett lås? När någon säger tolk så tänker jag på en geometrisk referens. Detta fall verkar det vara ett låsverktyg. Berätta gärna vad just denna kamaxeltolk gör, jag har fortfarande inte fattat det. De meck jag pratat med berättar att tolken låser kamaxlarna så att de inte rör sig från sin referensposition = låsverktyg.

Edit: För är det inte så att man måste hitta rätt läge först, och sedan låsa. Eller hittar tolken rätt läge åt dig?
#976074
justmakemyday skrev:
andreasw skrev:När du använder tolk så är allt låst och kan inte röra sig när du trär på remmen. Kamdreven kan du måsta lossa för att överhuvudtaget få på remmen. Sen så har du dom lossade tills du släppt på spännaren.
Okej! Men alltså, jag har ju bara "en" tolk eller vad man ska säga använder ju denna från biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/

Så om jag har tolken i vid startmotorn, så kan ju rent tekniskt kamaxlarna fortfarande röras sig? Eller ska jag använda tolken där först, och sedan lossa dreven? Gaah, fattar inte. Kan du inte ta det från basics, känner att jag inte riktigt förstått det ordentligt?
Det där är helt rätt verktyg, förutsatt att du har en 20V i motorn. Om du har det står det 20Valves på tändstiftskåpan, om du har 10V står det DOHC.

Jag är INGEN expert, men när jag bytte kamrem med tolk så ställde jag först in efter markeringarna. Man tar bort remskivan ifrån vevaxeln först. Sen har du märke på vevaxeln som ska linjera med ett streck på motorn. När den är rätt så kollar du efter markeringarna på kamdreven så att de stämmer någorlunda. Sen petar du in tolken bakom startmotorn och vrider moturs tills det tar stopp. Då kan du kolla på baksidan av kamaxlarna

Bild ifrån Petsson:
Bild

När det är rätt ska alltså kamaxlarna se ut typ såhär --_ Där den vänstra är över den horisontella linjen (ovanför vattenytan) och den till höger är under den horisontella linjen (under vattenytan). Om motorn står helt på 0 så ska det vara så, men det är sällan fallet. När du nu låst vevaxeln kan du lossa kamdreven och vrida till kamaxlarna så att tolken går i. Sen har du motorn helt nollad och kan ganska säkert byta remmen. Men nu när du redan bytt remmen är det väl bara att justera tills att du får i tolken, sen låser du dreven igen och gör en ny 0 markering på drevet.

Förstår du lite bättre? Såhär ser jag på det iaf, att man inte ska behöva ta bort remmen för att justera detta. Kanske att man vill vika ner spännaren för remmen? Ja någon annan mer kunnig får gärna fylla ut mitt svar!
#976084
Stort tack för utförligt svar och att du tar dig tid - jag har en 20V, så det är ju skönt att jag har rätt verktyg.

Så om jag förstår dig rätt: Denna går in bakom startmotorn:
tolk.jpeg
tolk.jpeg (28.91 KiB) Visad 1253 gånger
Sedan drar jag medurs till det tar "stopp" (dvs vevaxeln är nollad) och tolken får ligga kvar där?

Sedan tar jag denna vid rotor/fördelarlock och kamaxelgivare?
kamexlås.jpg
kamexlås.jpg (19.38 KiB) Visad 7046 gånger


Men hur ser jag till så dem hamnar rätt - för man kan ju inte gå på markeringarna på kåpan bara, det är väl hela poängen med en tolk. Min rem är ju inte spänd, pga inte fått dit spännaren? Måste jag vrida varje axel för sig?

Och då till sist: med dessa verktyg på plats, så drar jag sprinten på spännaren? Eller?
av *pettson*
#976087
Tänk vad svårt det måste vara att göra allt baklänges?
Konstigt nog duschar inte folk innan dom tar av sej kläderna och dom ger sällan 100knyck ut utan att öppna dörren först.
Men när 5-10.000 spänn står på spel, ja då kan man göra allt baklänges. Jag pekar nu inte ut ts expre, utan det är tydligen ett nytt arbetssätt som kommit för att stanna. Det ser jag tydligt här i forumet. Allt fler ska klara av jobben själv helt utan korrekt info.
Själv växte jag upp i den tron att om jag skaffar info först.. sen ser till att förstå infon.. sen kan jag börja jobba. Men det är alltså ett förlegat sätt om det är pengar att förlora på spel.

Gör nu såhär..

Haka av kamremmen. Lägg den på bänken eller i en låda om du inte kan låta bli den..
Sätt nu in vevaxeltolken bakom startmotorn. Kalla den pinne lås eller tja.. pinal om du vill. Men tryck i den och lås upp vevaxeln på rätt ställe.
Lossa fördelarlocket.. ta ur hela innanmätet. Lossa kamlägesgivaren. Riv ur hela innanmätet.
Lossa övre motorfästet från motorn om nödvändigt för att tolken, låset, pinalen what so ever får plats.
Passa in tolken genom att vrida på kamaxlarna. Låt den sitta kvar på plats.
Nu.. nu är motorn låst på exakt rätt ställe. Nu kan du lossa kamdreven. Lossa så dom går att röra lite trögt.
Nu.. kan du hämta remmen. Trä på remmen framifrån och bakåt.
Sätt dit spännaren.. släpp låset på spännaren när den är på plats. Notera att dreven kan röra sej lite.
Dra åt dreven efter det.
Släpp tolkarna. Dra runt motorn två varv.. sätt i tolkarna. Släpp på dreven och se om det rör sej lite till. Dra åt dreven sen.s
Släpp tolkarna och dra runt två varv, montera distansbrickan som måste ha samma färg som den gamla .. montera ihop om allt är bra.

Det finns spaltmeter om detta här i forumet och det finns böcker och det finns all möjlig info.
Fixa infon först i framtiden. Det är det enda arbetssättet som inte potentiellt kostar massor med pengar i onödan.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]