Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
Vilket motorfäste är det som brukar vara dåligt som gör att flexröret på grenröret flexar för mycket så det går sönder?
Har för mig att Petsson skrivit något om det främre motorfäste som ibland är orsaken till detta.
Är även lite halv drygt att få i växlar, speciellt mellan 1-2, 2-3.
Funderar om det också har att göra med att motorn rör sig för mycket?
Det främre motorfäste är det fästet som sitter på ovanför blocket mot torpeden?

// Waiz
av HVTH
Bytt olja i växellådan på senaste?
Ingen aning om motorfästet, tyvärr.
av *pettson*
Främre motorfästet är ett som sitter just framför motorn. Momentfästet man ofta nämner är det som sitter under motorn bultat i skarven motor/låda. Bakre är det motorn står på just på baksidan. Sen finns ett under remskivan och ett över motorn. Men inga av dom kan ställa till växlarna. Antingen är bussningarna i växelvajrarna körda, eller så är det tajm att riva ner lådan för service av kopplingens rörelseväg.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Man utgår alltid från förarposition, enda undantaget är motordetaljer som tex främre och bakre vevaxeltätningar. Dom sitter fram och bak på motorn, men på höger och vänster sida av bilen eftersom motorn är tvärställd.

Det finns tre motorfästen och två motorkuddar. Motorkuddarna är hydrauliska och bär upp motorns vikt, en fram vid kylaren och en bak vid grenröret. Motorfästena hindrar motorns rörelser åt olika håll, ett övre mot torpedväggen, ett undre framför motorn mot motorramen/kylaren och ett nedre till höger, under vevaxelremskivan.
Om du letar rätt på de tre motorfästena och bänder lite med en skruvmejsel så märker du ganska fort om något är trasigt. De hydrauliska verkar sällan gå sönder, så dom vågar jag inte säga något om.

Flexskarven tar säkert extra stryk om dessa fästen är trasiga.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det högra samt övre är väl dom som brukar gå åt snabbast. Det övre speciellt.
Går det övre sönder så vrider sig motorn mer än den ska, och sliter snabbt ut det undre momentstaget mellan motor och främre delen av subframen, vilket leder till att motorn rör sig ännu mer.
När det högra går sönder så lutar och gungar motorn sidleds. I extrema fall så kan drivaxlarna börja ta stryk.
Samtliga otyg kan orsaka vibrationer, speciellt det högra om det är så slitet att motorn vilar mer eller mindre direkt på subframen, som i mitt fall :roll:

Allt som gör att motorn rör sig mer än den ska kan orsaka en hög olika problem, bl.a. att flexen tackar för sig. Bilen blir heller inte direkt bekväm att köra när motorn gungar fram och tillbaka i motorrummet.
Jag personligen upplevde att växlingarna blev bättre efter byte av motorfästen/bussningar, men det är marginellt.

Sunkiga bussningar till växellänkaget, vid lådan, kan jag personligen intyga om ger tröga, svampiga (eller "gummisnodd" känsla), växlingar.
Jag böt mina till plastbussningar och genast blev det både enklare och betydligt bekvämare att växla(obs att jag böt dessa bussningar långt efter motorbussningarna). Absolut det som gjorde mest skillnad på växlingarna.

Men, ovanstående påverkade bara med "känlsan", inte funktionen direkt. Är växlingarna så tröga att du har problem med dom så är det nästan garanterat något mer allvarligt fel, och då är det ner med lådan som gäller för att åtgärda.
av Waizguy
Får ta och kika och ev byta alla motorfästen och bussningar, ska byta grenrör men vill inte göra de om motorfästena är boven till att det gick sönder från första början. Förutom ålder och rost då såklart.

Kan man byta bussningarna till växellänkaget utan att riva lådan?
Riva lådan kommer inte att hända, inte heller byta låda då de kommer överstiga bilens värde med råge.
Har haft lite olika volvos och testat rätt många märken, ofta när man suttit bakom ratten på en 850 så känns växellådan lite halv dålig, är det dåligt konstruerad växellåda på 850?
T.o.m 740s har bättre växling om man bara byter plastbitarna så inte spaken är som en visp.

// Waiz
Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]

Dimljus v70 97

Du vill använda dimljus som DRL i ställe[…]

Vibration på höger sida

När jag åkte med utsliten ytterknut fic[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]