Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag blir snart galen på dom här felkoderna behöver tips/råd om det är något som jag kan ha missat eller inte ha fattat :)

ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 - övre gräns
ECM-280A Främre lambdasond, bank 1 - för hög signal
ECM-2A0A Bakre lambdasond, bank 1 - Felaktig signal

Det som jag har gjort är att bytt dom flesta vakuum slangarna tätat luftläckage på friskluftslangen till turbon och även tätat tryckröret från IC till gasspjället inget har hjälpt så har ingen aning om hur jag ska gå vidare nu ??:-/ Den bakre lambdasonden är ny sedan i vintras. Vet att det oftast inte är lambdasonden som är kass utan att den talar bara om att den inte klarar av att reglera med dom här felkoderna om jag fattat rätt.

Kan tillägga att det är en S70 2,5T 1999.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Har du kollat upp kablaget till sonderna så det inte är skadat?
Nej det har jag totalt glömt bort :oops: har inte tänkt direkt så mycket på det efter som felet bara dök upp och jag hade inte vart därnere och rotat på länge. Ska också kolla så att det inte är så simpelt som oxidation i kontakten.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok var ute idag och kikade på kablaget och det ser helt ok ut dock var det lite oxidation på två stift till främre lambdasonden. Nu är det rent och snyggt på stiften ska åka ett tag och återkommer med resultatet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Problemet kvarstår :evil: trodde nästan att det var borta kom 28mil innan lampan tände sig igen. Läste ut felkoder igen och det är den främre lambdasonden han klagar på och lambdaregleringen har märkt att kör jag längre med lysande motorlampa så börjar han även att klaga på bakre sonden men efter som den är ny och det är rätt typ av sond så borde felet inte ligga där tycker jag. Ska kolla så att jag inte har något avgasläckage före sonden också.

Återkommer :)
av *pettson*
DayDreamer skrev:Problemet kvarstår :evil: trodde nästan att det var borta kom 28mil innan lampan tände sig igen. Läste ut felkoder igen och det är den främre lambdasonden han klagar på och lambdaregleringen har märkt att kör jag längre med lysande motorlampa så börjar han även att klaga på bakre sonden men efter som den är ny och det är rätt typ av sond så borde felet inte ligga där tycker jag. Ska kolla så att jag inte har något avgasläckage före sonden också.

Återkommer :)
Främre är diagnsossonden, bakre är kontrollsond för avgasreningen. Ett byte av bakre löser alltså inget regleringsproblem.

Främre sätter bilen i Limphome läge. Och sen reagerar bakre och säger att inte katalysatorn renar.
Då har vi fortfarande två alternativ. Ett är att främre sonden inte är rätt sondtyp, eller trasig. Oftast är det värme elementet som ger upp.
Den reglerar isåfall sakta men säkert fel. Tar det många mil brukar det vara för att man kör landsväg relativt fort efter start.
Alternativit så sonden man har är (ifall det är universal) utrustad med för låg effekt på förvärmningen och går således för kall och mäter fel utom när varvtalet är högt nog så värmetillförseln är tillräckligt hög för att mäta rätt värden.
Ett är att vi har en störning i förbränningen på grund av ett bränslefel. Lågt eller högt bränsletryck vid drift, inte stillastående med motorn avstängd, eller ett vacumläckage, ofta i slangen på sidan av insuget (mellan generator och insug) som spricker. Dock har inte alla den slangen, beroende på motormodell.
Mer ovanligt med Lmm fel, men även Lmm fel yttrar sej likadant när dom mäter fel. Det blir sonden som får skulden.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Den bakre sonden bytte jag i januari och det har fungerat klockrent tills för någon veckasedan. Den var det förvärmningen som var kass.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har felsökt allt som vida har att komma med bränsletrycket är ok inget uppenbart läckage på avgassidan eller insugsidan nästa steg som vida rekommenderar är att byta främre sonden. Kollade även luftmassa, korrektionsvärdet efter tio minuters körning på väg det låg på 1,0 konstant på tomgång och det skulle ligga mellan 0,8-1,2 så jag antar att det är rätt.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]