Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dugehsr
Hej! Jag har upptäckt att min bil ibland bubblar ( antar att den kokar ) när jag stänger av den. Man hör det liksom in i kupén. Och ibland när jag kört, stannat och låtit bilen stå så finns där inget vatten kvar i expasionskärlet. Har bytt expansionskärl, termostat och locket då det var en liten spricka i det förra expansionskärlet.

Har ingen aning hur jag ska gå tillväga. Förutom byta tempgivare.

Kom på att ibland så lägger sig temperaturmätaren på noll, Men det verkar bara vara ett glapp i någon sladd
av HVTH
Några synliga vattenläckage? Går bilen varm?

Kan ju vara topplockspackningen... Hur ser oljan ut?
av Dugehsr
HVTH skrev:Några synliga vattenläckage? Går bilen varm?

Kan ju vara topplockspackningen... Hur ser oljan ut?
Inga vattenläckage vad jag vet, eller ser. Bilen funkar utmärkt nör den är igång. Då kokar den aldrig, och går inte varm.

Och oljan är inte kleggig eller så alls, och ingen olja i vattnet heller. Var lite orolig över att det kunde vara topppackningen. Hoppas dock på något annat

Tack för svar :)
av Dugehsr
Lucif3r skrev:Kan ju vara locket till expansionskärlet som inte håller tätt också. En idé är ju att se till att få systemet provtryckt så du inte har en läcka.
Bytte expansionskärl och locket för en vecka sedan ungefär. Det kan inte ha med fläkten att göra då den inte går såvida bilen inte är påslagen? Kollade lite bland reläerna och såg att där var en hemmafix med nytt relä. ( är ingen höjdare på el )
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Uhm... Du kan ju ögna igenom min tråd, då jag precis fixat mitt fläktproblem; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=116983
Jag tycker inte dina symptom stämmer överrens med en ikke-fungerande fläkt. Men om du misstänker att något är fel där så ta och läs ut felkoder, som du ser i min tråd så får man en vacker(ahem..) felkod om något är fel, och det finns ytterligare ett par koder som är fläkt-relaterade.
av Dugehsr
Lucif3r skrev:Uhm... Du kan ju ögna igenom min tråd, då jag precis fixat mitt fläktproblem; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=116983
Jag tycker inte dina symptom stämmer överrens med en ikke-fungerande fläkt. Men om du misstänker att något är fel där så ta och läs ut felkoder, som du ser i min tråd så får man en vacker(ahem..) felkod om något är fel, och det finns ytterligare ett par koder som är fläkt-relaterade.
Tack, det ska jag göra!
Hoppas iallafall att det är den där satans fläkten som spökar. För någon topppackning orkar jag ej byta hehe
av Dugehsr
Och om det var topppackningen så borde den väl koka/spotta vatten även vid stillastående med motorn igång samt när bilen körs? För mitt problem uppstår ENDAST när bilen står stilla och har körts. Och det enda jag vet ska fungera trots bilen inte är på är ju fläkten, så min hjärna har kopplat ihop dem två.
Kan slänga upp en bild på hur reläet ser ut imorgon om det få er att förstå ur min situation ser ut!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du kan ju rycka kabeln till temp.givaren. Då ska fläkten gå igång när du vrider på tändningen, och sen gå några minuter efter att tändningen blivit avstängd.
Detta test sätter dock en felkod som MÅSTE raderas innan bilen och fläkten går som den ska igen, det räcker alltså inte med att bara koppla tillbaka temp.givaren. Men det kan man ju göra genom att koppla ur batteriet några minuter, om man inte kan läsa koderna själv.
Vad har du för årsmodell förresten?
Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]

Dimljus v70 97

Du vill använda dimljus som DRL i ställe[…]

Vibration på höger sida

När jag åkte med utsliten ytterknut fic[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]