Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pooh
Nu hoppas jag starkt på pedagogisk hjälp från ert håll :wink: :wink:.

För första gången jag ska köpa (begagnade) däck till vår V70 -99 årsmodell.
I dagsläget sitter det på sommardäck med märkningen 195 60 15". 5 bulthål 5/108.
Kan jag byta till däck med 195 65 15"??

Jag vill inte riskera köpa fyra däck som jag sen inte kan få på :lol:
av LOB
Ja, det är 3.2% diff dvs < 5% diff i omkrets. Har 195-65-15 på vinterdäcken och det fungerat. Däcken är större och du får en ngt högre "utväxling". Det som tidigare var 90km/h på mätaren blir då 92.8 km/h.
av pooh
Tack för svar!
Menar ni att om jag byter dimension och hast.mätaren sedan visar 90 km/h så kör jag egentligen fortare än så..?
Är det ok för besiktningen att byta dimension?
Och sen undrar jag, om jag hittar hela hjul (däck + fälg) på annons men bara däckdimensionen står utsatt, kan jag då vara säker på att hjulen passar på min bil??
av pooh
Tack för svar!
Menar ni att om jag byter dimension och hast.mätaren sedan visar 90 km/h så kör jag egentligen fortare än så..?
Och sen undrar jag, om jag hittar hela hjul (däck + fälg) på annons men bara däckdimensionen står utsatt, kan jag då vara säker på att hjulen passar på min bil??
av pooh
Tack för svar!
Användarvisningsbild
av taxi
Nej, fälgens mått spelar också in; ET, bultcirkel och navdiameter.
En fälg kan passa flera bilar, men det kan vara bökigt att ta reda på det. Det bästa är att titta på hjulen, måtten står på fälgen precis som på däcken.
Användarvisningsbild
av taxi
Och första frågan: Du får ändra rullomkretsen +/-5%, det är då också oftast inom felmarginalen för bilen. Det som troligtvis händer i ditt fall är att hastighetsmätaren visar lite mer rätt efteråt. Jämför gärna mot en GPS innan och efter däckbytet.
av pooh
Tack snälla!
Men då kanske jag ska utgå från fälgens märkning så dess dimension stämmer och sen får däcken vara 60 eller 65 om det inte spelar så stor roll?
Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]

Dimljus v70 97

Du vill använda dimljus som DRL i ställe[…]

Vibration på höger sida

När jag åkte med utsliten ytterknut fic[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]