Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ConDodgy
IMG_20150508_215954.jpg
IMG_20150508_215954.jpg (123.37 KiB) Visad 647 gånger
Ska kolla på en V70 och denna info fick jag då av ägaren. Då undrar jag om någon kan tipsa om vad felet kan vara, eller om det är som "mekanikern" säger.

Bilen har rullat 31.700 mil, och är det något jag bör tänka på med en dylik långmilare?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
"missljud" är ju ett fruktansvärt vagt ord, det kan ju låta hur som helst. Blir tyvärr svårt att hjälpa med det via internet.
Därimot kan jag säga att om det är kopplingsknas så är det ingen billig historia att åtgärda. Räkna på bortåt 10papp för att få kopplingen bytt på verkstad. Missljud från kopplingen ska man ju inte ha, och mig veterligen är det inget "vanligt" fel så att säga.
av Kena
Vanliga (o)ljud när man släpper upp kopplingen är väl svänghjulet som kan låta och ett pip/gnissel från drivaxlarna när man åker iväg. Tycker allt annat ljud är ovanligt/felaktigt men fyll gärna på om någon har en annan åsikt.
av ConDodgy
"är inte det där ett "skönhetsfel" på 97-00 modellerna? jag har haft en S70-97 som lät just när man släppte upp kopplingen, vi körde 15000 mil med det ljudet, ,har även hört det på "många" Volvos av dessa årgångar.."

Klistrar in ett svar från garaget. Enligt mekanikern så är det missljud från lamellerna, och "inget som förstör" utan bara missljud. Är detta vanligt på dessa modeller är ju då frågan?

Frågade ägaren om kopplingsbyte är gjort på den, men inte under tiden hon ägt den, och inga kvitton på nåt sånt. Kopplingsbyte är inget man skriver in i servicebok? Fulltecknad servicebok är det till den tydligen.
V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]