Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej :) , Vet nån vad felet kan vara på min Volvo 850 t5 (94) tomgången är bra ibland men kan helt plötsligt försvinna men oftast finns den inte :( men kopplar jag ur tomgångsmotorn så går den alltid men på typ 400-700varv väldigt svajigt ?:-/

Jag har bytt följande, Fördelarlock , tändkablar, Tändstift, rengjort tomgångsmotor även köpt en annan utan framgång, Rengjort spjällhuset , Och ryckt i flesta vakumslangar men märker ingen skillnad . Jag börjar få ont om idée , Tycker det är skumt att den kan gå bra nångång ibland ... Tack på förhand :D
ThunderAce skrev:Är det nån skillnad på varm/kall motor när det gäller om du har tomgång eller inte
Nej inte direkt , Ibland måste den bli varm för att gå på tomgång och ibland går den på tomgång kall .. ??:-/
Kingofmyname skrev:
ThunderAce skrev:Är det nån skillnad på varm/kall motor när det gäller om du har tomgång eller inte
Nej inte direkt , Ibland måste den bli varm för att gå på tomgång och ibland går den på tomgång kall .. ??:-/
Detta var felkoderna jag fick ut från bilen

2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Men efter nollställning så försvann koden 1-2-1 det är endast 2-1-2 kvar :)
Kingofmyname skrev:
Kingofmyname skrev:
Detta var felkoderna jag fick ut från bilen

2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Men efter nollställning så försvann koden 1-2-1 det är endast 2-1-2 kvar :)
2-1-2 är ABS relaterat så det har inget med tomgången att göra

Har du rengjort och motionerat den lilla kolven som finns i tomgångsmotorn när du rengjorde den?

Tjuvluft?
Prova med motorn igång när du väl får den att gå något och skvätt lite start gas runt om, tänk på att
om du gör det nära luftintaget så kommer den varva upp
Lucif3r skrev:
ThunderAce skrev:2-1-2 är ABS relaterat

Nej, det är den inte. Inte i A2.
rätt, kollade på fel tabell

Lambda relaterat
Har bytt till ny lambda , Men det blev inge bättre :( , Så när jag skulle provköra bilen så gick den knappt å köra jag provade med att trycka full gas men bilen hade ingen ork :???: , Försökte dessutom spinna på grus varvade nästan fullt och släppte kopplingen men bilen tappade kraft direkt ... :???: , Sedan när vi hade parkerar bilen hör jag ett ganska högt pysande ljud från höger sida när du varvar om man står vid motorutrymmet , :???: men det är typ bakom luftmassemätaren vid abs boxen nånstans går de några vakumslangar där? :wink:

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]