Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av justmakemyday
Ska snart byta kamrem på min S70 för första gången, motor B5254S. Känns lite nervöst, trots att jag läst allt som går att läsa om detta, både i Heynes och på nätet. Även kollat igenom ett par videos upprepade antal gånger och kan i prinicip proceduren i huvudet utantill, i alla fall i teorin. Har envist bestämt mig att lära mig detta själv, så vill verkligen inte lämna bort detta till en verkstad. Så jag har några funderingar:

1. Äger ingen tolk och har ingen aning var man får tag på en sådan. Dessutom verkar de lite komplicerade att använda. Borde jag klara mig utan? Speciellt om jag använder ett universal kamaxellås?

2. Vattenpumpen. Om den verkar stabil och inte "vobblar", bör man ändå byta den? Min bil har gått ca 21 000 mil, remmen bytt senast vid 11500 (men är ca 10 år gammal) - utgår från att pumpen aldrig är bytt. Får man kamremshaveri om pumpen skulle få för sig att gå sönder? Hur länge brukar de hålla?

3. Finns det något sätt att kontrollera, innan man faktiskt drar på motorn, att det har blivit rätt efter bytet? Man ska ju dra två varv för att kolla att allt hamnat rätt, det spänner bra osv, är det något man ska lyssna efter då exempelvis?

4. Någon annan som bytt på en S70? Vanliga problem man kan stöta på under bytet?

Det känns extremt olustigt att man faktiskt kan kvadda hela motorn om man gör fel, haha.
Användarvisningsbild
av andreasw
Eftersom du har en 20 ventilera så finns det grejer på Biltema för att låsa motorn i rätt läge. Jag hade aldrig gjort kamremsbyte förutom på en Volvo 740. Jag tycker det kändes mycket bättre med en tolk, då kunde man vara och slita ostört och ändå veta att det skulle gå vägen.

Mitt byte va nästan beroende av en tolk då jag var tvungen att lossa på kamdreven för att få på remmen.

Det blir lite extra skrivning när du ska peta in tolken vid bakom startmotorn. Men det tycker jag va värt det! Gjorde rent vevhusventilationen när insuget ändå var nere. Sen stog min rem något kugg fel på kamaxeln (alltså innan jag nollat motorn med tolkarna).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. Skaffa tolk eller lämna in bilen till någon som kan.

2. Havererar pumpen kan kamremmen hoppa = dyrt.

3. Dra runt motorn, dit med tolkarna igen, och se så inget flyttat på sig.

4. Vanligt problem är att man helt enkelt gör fel. Man tror man kan, medans man i verkligheten inte har en susning om vad man pysslar med.
Användarvisningsbild
av taxi
Om motorn går bra nu så KAN man hoppa över tolkarna, och då är det nog lättast att göra egna tydliga markeringar så att allt hamnar på samma ställe som innan. Men jag rekommenderar också tolkar, då vet man att allt hamnar exakt rätt, och inte bara dugligt som innan.
Vattenpumpen byts normalt vid varannat kamremsbyte, alltså 24 000 mil. Men känns den bra skulle nog jag överväga att låta den gå ytterligare 12 000 mil.
av justmakemyday
Flera som mer eller mindre trevligt rekommenderar tolkar. Jag vet inte ens hur man använder sådana. Finns det någon bra instruktion någonstans? Måste man inte av med topplocket + insuget osv? Känns ju så himla omständigt, jag som just bytt vevhusventilation. Står inget om tolk i varken Heynes och inte sett någon använda sådana ute på youtube? Använder verkligen verkstäderna sådana? Känn som att med standardtiderna är det nog fler än en verkstad som bara går på markeringarna.

Om bilen ju faktiskt går bra nu, och markeringarna verkar ligga rätt (dvs ingen av dem pekar tokigt när de andra ligger rätt) borde man inte kunna köra enbart utifrån dem?

Tack för info om vattenpumpen dock. Blir att kolla skicket på den och besluta utifrån det!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Haynes skriver utfördligt om hur tolkar används, och har t om instruktioner om hur man kan bygga egna.

Problemet är att kamdreven är justerbara, så dom kan peka vart fasen som helst. Dessutom flyttar kamdreven på sig när man byter rem, och är då axlarna inte låsta flyttar sig även dom, och vips så har du en felinställd motor. Korrekt procedur är att låsa axlarna, lossa lite på kamdreven, på med nya remmen, släppa på spännaren och låta dreven röra på sig när remmen spänns, dra åt dreven, bort med tolkarna, dra runt motorn några varv, dit med tolkarna igen för att kontrollera att dom står rätt. Markeringarna kan peka åt kina om dom känner för det, med låsta axlar är det omöjligt att något innuti motorn rör på sig.

Visst kan du chansa och göra tattar-lösningen som alldeles för många gör, men du får inte en 100% korrekt inställd motor.

Du behöver inte bort med något topplock(vart har du fått det ifrån?). Du lär bort med fördelare(eller täckkåpan om du inte har fördelare), kamaxelgivaren och startmotorn. Startmotorn är väl den "jävligaste", och enklaste sättet att komma åt är att plocka bort insuget. Inte direkt svårt och en ny packning kostar ju bara runt hundringen.
Användarvisningsbild
av andreasw
Lucif3r skrev:Haynes skriver utfördligt om hur tolkar används, och har t om instruktioner om hur man kan bygga egna.

Problemet är att kamdreven är justerbara, så dom kan peka vart fasen som helst. Dessutom flyttar kamdreven på sig när man byter rem, och är då axlarna inte låsta flyttar sig även dom, och vips så har du en felinställd motor. Korrekt procedur är att låsa axlarna, lossa lite på kamdreven, på med nya remmen, släppa på spännaren och låta dreven röra på sig när remmen spänns, dra åt dreven, bort med tolkarna, dra runt motorn några varv, dit med tolkarna igen för att kontrollera att dom står rätt. Markeringarna kan peka åt kina om dom känner för det, med låsta axlar är det omöjligt att något innuti motorn rör på sig.

Visst kan du chansa och göra tattar-lösningen som alldeles för många gör, men du får inte en 100% korrekt inställd motor.

Du behöver inte bort med något topplock(vart har du fått det ifrån?). Du lär bort med fördelare(eller täckkåpan om du inte har fördelare), kamaxelgivaren och startmotorn. Startmotorn är väl den "jävligaste", och enklaste sättet att komma åt är att plocka bort insuget. Inte direkt svårt och en ny packning kostar ju bara runt hundringen.
Vars är gilla knappen :D

Ett tips är också att ta bort kylfläkten när du tar bort insug. Allt blir sååå mycket smidigare. Tar bara 5-10 minuter, inte komplicerat alls.
av justmakemyday
Ringde Volvo-verkstaden (ingen fristående, utan den "riktiga") i stan och frågade (inget illa menat, gott folk). Mekanikern berättade att de aldrig använde tolk när de bytte kamremssats, utan bara gick på märkningarna. Det var bara efter haveri/renovering osv, när allt var tvunget att ställas in igen, som de använde tolken. Fick även höra att killen på sina 30 år som mekaniker aldrig varit med om ett kamremshaveri pga vattenpumpen, utan det var snarare läckage osv som kom först vilket ju påkallar uppmärksamhet. Speciellt när man vet att man kanske har en lite äldre vattenpump i bilen. De sade också att de brukade byta vattenpump varannan kamrem, men att man ändå kunde tänka upp till ca 30 000 mil per pump (om det är original alltså).

Tackar förstås ändå så mycket för alla svar här, uppskattas alltid med många synpunkter. Känner mig tryggare inför helgens kamremsbyte nu! :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det var en konstig verkstad, jag frågade uttryckligen volvo här om dom använde tolkar när jag ville ha prisuppgift på byte(vilket var för dyrt, gör det hellre själv :P), och dom svarade "ja, annars blir det ju inte helt rätt". Vattenpumpen svarade dom dock ungefär samma sak som din volvo-verkstad.

Och jo, en pump börjar i regel läcka innan lagren skär, men det är ju lika pissigt det eftersom du lär då göra om exakt samma jobb som när du böt kamremmen.
Med allt isär så tar det väl kanske en kvart extra, max, att skruva bort pumpen och dit med en ny. Merjobbet är ju att du lär tömma och fylla på kylarvätska, men det tömmer man ju förslagsvis samtidigt som man skruvar bort allt som behövs för att byta remmen. Och ett vätske-byte skadar ju aldrig, speciellt inte om man inte vet 100% vad det är för glykol i bilen, eller om den blivit blandad osv osv.
av *pettson*
En del använder tolkar andra inte. Enda sättet att garantera en ordentligt nollad motor är att använda tolkar.
Många verkstäder hänger dit remmen där den hamnar. Alldeles för ofta mellan 0.5-1kugg fel på insugskammen med dålig bränsleförbrukning som följd. Å andra sidan så om en kam vandrar iväg vid rempåläggningen så vet dom vad som ska göras, vet du hur du reder ut det? Nej en tolk är överlägset bäst.

Vattenpumpar.. tja jobbade jag för en penninghungrig så skulle jag med dela ner ett kamremsbyte i delar. För vattenpumpen eller brytrulle spännrulle ger sällan upp samma dag som remmen ska bytas. Men... dom ger upp vartefter senare och det ger skador jag som verkstad får ju göra jobbet betalt tre ggr, inte mej emot..
Jag vet flera vattenpumpar som gett kamremshaveri på volvo. Sällsynt men händer. Grejen är att delar i kamremstransmissionen byts i FÖREBYGGANDE syfte. Dvs.. en kamrem är inte slut förräns den brister. Men man byter den innan för att den orsakar stora skador. Rullar och pump likaså.

Var vis byt rubbet och gör det på rätt sätt. Känn dej sen trygg med allt.
Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]