Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska nu i veckan få min gastank uttagen och gasdriften plomberad och undrar nu vad ni som gjort detta har fått betala på verkstaden. Detta är ju inget man har önskat direkt och en kostnad som känns riktigt tråkig.

För er som inte känner till detta så är ju livslängden på gastankar beräknad till 15 år (20 för senare än -02) och då måste man byta (vilket inte är möjligt) eller plombera annars inträder körförbud.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... r/gastank/

Jag har en V70 bifuel från 2000 och jag har fått brev nyligen om att jag måste åtgärda detta, dock såg jag när jag tittade på tanken att den "gått ut" redan 2013... Något av en skandal kan tyckas att sätta in en 2 år gammal tank i en nyproducerad bil när man vet att livslängden är så pass begränsad.

Hur som... Ni som gjort detta, blev det en dyr historia? Jag ska få ge 2500kr + registreringsbesiktning 1800kr.

Tacksam för svar!
Vad som dock är mer skandal är att man inte ens erbjuder ersättningstankar. Detta måste väl ha funnits med i Volvos beräkningar, inte kan det väl vara meningen att en 300.000:- bil ska bli skrotfärdig/kraftigt nedsatt "brukbar" efter endast 15 år?

Enda trevliga i kråksången är väl att det lär dyka upp fler gasbilar på självplocksskrotarna, och gasbilarna är oftast riktigt välutrustade...
Det är komposit och som sagt hade den bäst-för 2013... Fick veta när jag lämnade bilen på verkstaden idag att de inte tar ut den utan enbart pluggar igen systemet, jag trodde att man åtminstone skulle få fullt bagageutrymme igen nu när bilen blir ombesiktigad som bensinare.

Ända sättet är väl att ta ut den själv och plocka in den igen när det är dags för besiktning...
Ja, exakt! Helt galet... Vill ju få loss bagageutrymmet nu när den ändå blir en bensindriven bil. Suck! Verkstadsteknikern skulle kolla upp om det gick att frångå men det ser ju mörkt ut. Det krävdes specialverktyg för att få loss tanken annars hade man ju kunnat plocka ut den.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]