Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dugehsr
Tjenare, va på mitt laddtryck häromdagen o vred upp det litegrann. Bilen laddar nu 0.7 under 4000 varv men över 4000 så laddar den 1 Bar/1.2 bar ungefär. När detta högre ladd kickar in hostar bilen o rycker som satan. Någon som som har någon idé om vad som kan orsaka mitt problem?
av *pettson*
Dugehsr skrev:Tjenare, va på mitt laddtryck häromdagen o vred upp det litegrann. Bilen laddar nu 0.7 under 4000 varv men över 4000 så laddar den 1 Bar/1.2 bar ungefär. När detta högre ladd kickar in hostar bilen o rycker som satan. Någon som som har någon idé om vad som kan orsaka mitt problem?
Ditt vridande på laddtrycket? Den var ju inte sån innan eller?
Bilen går inte på luft, och nåt mer bränsle får den inte för att du vred upp laddtrycket. Varken bränsle, tändning eller laddtrycksstyrning stämmer nu.
Så vad förväntar du dej av operationen?

Vill du ha mer tryck, då blir det till att noggrant ställa in allt mekaniskt på grundnivå, för att sen inhandla ett chip.
När inte chip räcker i nivå så finns det gott om saker som måste byggas om för att få ett högre och tillförlitligt laddtryck.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Laddtrycket styrs elektroniskt, dvs det enda som händer när du skruvar på stången är att du visserligen får mer laddtryck, men du får en motor som går som en påse nötter och blir frånåkt av orginalare med mindre motorer.
Först och främst räcker inte bränslet till, styrdonet känner av detta, börjar klippa laddet så gott den nu kan med manipulerad stång, backar tändningen, och fortsätter ställa ner diverse värden, och vips har du en motor som klipper går ojämnt och är allmänt slö(även om du kanske upplever den som en raket, då turbomätaren visar 1bars tryck...).
Laddtryck är inte något man justerar för att få gratis effekt, laddtryck är något man justerar för att matcha mjukvaran.
Höjt ladd innebär INTE högre effekt eller en piggare motor. Det enda du får är en ketchup-bil som skriker efter hjälp.

Inte ens gamla rödblockare med mekaniskt ladd kan man bara höja laddet på utan vidare(undantag B230FK upp t om FT-tryck, vad nu dom är på, 0.4 kanske?), utan även där lär mjukvaran anpassas.
av Dugehsr
Lucif3r skrev:Inte innan du har ställt rätt wg'n. Annars kommer den fortfarande gå som ett lass skit, eller värre t om.
Ja, jag ställde ner wg'n nu igen. Den gick bara dåligt på 4.5k varv och uppåt dock. Men nu laddar han bara original igen
V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]