Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bilar
Hej!

Mitt första inlägg i detta forum. Jag har felkod P0135 och P0136 på min V70, alltså problem med lambdasonderna.

P0135 Uppvärmd lambdasond 1, cylinderrad 1, värmarstyrning - felfunktion i krets Säkring, ledningar, uppvärmd lambdasond, motorstyrdon
P0136 Uppvärmd lambdasond 2, cylinderrad 1 - felfunktion i krets Uppvärmning ur funktion, ledningar, uppvärmd lambdasond, motorstyrdon

Finns det någon vänlig själ i detta forum som kan förklara för mig hur jag kan gå tillväga för att köpa nya/begagnade fungerande sonder och byta dessa. Jag är värdelös på bilar men hade ändå tänkt att försöka lösa det på egen hand.. :shock:

Tacksam för svar! mvh
Användarvisningsbild
av Nexus
nya är svindyra. främre kostar typ 3000:- De brukar sitta hårt. Jag fick lossa min med rörtång. Lite trångt komma åt lossa kontakterna men inte omöjligt :-)-)
av rid54
Med tanke på vad som sagts om priset kanske det är idé att försöka fastställa om det faktiskt är sonderna.... Att bägge blir dåliga samtidigt är kanske inte så sannolikt, eller är det fastställt redan? Värmekretsen innhåller ju ett antal olika saker som nämns i felkodsförklaringen, kanske är bra att säkerställa att det inte är nåt annat, billigare fel...
Användarvisningsbild
av taxi
Om du ska byta sen, så kan jag berätta att jag använde en öppen ringnyckel som jag slog till med släggan för kung och fosterland. Båda sonderna överlevde detta och sitter fortfarande på bilen.
av Bilar
Jag kan inte faställa att hela sonden måste bytas. Men samtidigt borde jag kunna köpa begagnade sonder om så vore fallet. Vet någon hur man kan fastställa vad som är problemet med sonderna?
av rid54
Det borde gå att mäta om värmeelementet i sonden är OK, genom resistansmätning (direkt på sondens kabel) och, om det verkar bra, kontrollera kablaget och eventuella kontaktstycken etc. Detta jag nämner är ju rent generella metode, jag kan tyvärr inte detaljer om din bil (kabelfärger etc). Jag menar mest, att om det uppstår ett felmeddelande som säger att värmekretsen är felaktig och dessutom nämner säkringar och ledningar, så kanske det till och med är värt att be en verkstad kontrollera det hela. Säger de att de är sonderna, så kan du ju betala felsökningen och byta själv om det blir billigare.

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]