Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Corryvrecken
Hej! Hittade forumet och registrerade mig för att jag nu har fått lite småproblem med bilen & jag har ingen kunnig i min närhet. Kan väl inte något om bilar mer än det här basic när man ska köpa begagnad bil. Vilket jag nu har gjort.

Köpte denna bilen påskhelgen 2015 & sedan dess har det uppkommit mer och mer småsaker som jag inte har en aning om!
Volvo v70 -00 2.4T 16.700 mil kamrem bytt, AC finnes. Här kommer lite kort info om vad som hänt med bilen senaste tiden.

- Dagen efter köpet, på morgonen och lite till och från, går det inte att låsa eller låsa upp förardörren med dosan. Här funkar endast nyckel. (OBS, bara ibland, oftast går det problemfritt med dosan (den vi fick till bilen).
- Mitten av April, precis efter köpet, kodade vi en till dosa & nyckel. Har kört med detta sedan dess utan problem (bortsett från att förardörren ibland tjurar).
- 19/4 skulle någon ge sig på att fickparkera bakom min bil i -brant- nedförslut, med fronten nedåt. Han missar dragläget TRE gånger, brakar in i min bil alla gånger och sticker sedan. Blev endast lite repor bak på kofångaren men enligt vittnen skulle han sista gången ha lyft upp hela bilens bakdel och det small rejält. (polisanmält, tog reg nr på den andra bilen som var avställd osv) Pratade med verkstaden om det behöver kollas upp men får till svar att det inte är någon fara, om inte annat syns det på besiktningen som jag gör nu i början av Maj.
- (flera gånger mellan "krocken" & 24/4) Bilen varvar högt, ca 2000 varv vid start men går sen ner till ca 1000 igen. Bilen "rycker"/"hoppar" lätt vid jämn/lätt gas.
- 24/4 Har varit ute och kört, parkerar bilen, låser och går ut ur bilen. Då lyser samtliga bromslysen. Startar om bilen, låter den gå på tomgång en stund, stänger sedan av, då slocknar samtliga lampor.
- 25/4, jag ska köra iväg efter att bilen stått still under natten, jag har bilen i liiite nedförslut (fronten nedåt). Bilen varvar upp till 2000 varv när jag startar den. Jag får på mig bältet, bilen tvärdör. Jag försöker starta om med både den nya & den gamla nyckeln. Startmotorn drar runt till 500 varv för att sedan dö. Flera gånger. Traskar iväg till Preem, köper 10 liter bensin & slår i. Skulle enligt mätaren ha haft någon milimeter kvar innan jag var nere på reserven. Bränslelampan lös inte. Bilen startar och jag har kört den efteråt. Under turen rycker/hoppar även bilen här lite lätt vid jämn gas, oavsett varvtal.

Jag vet inte vad jag ska ställa för konkret frågeställning, så jag säger väl mer: Hjälp mig?! Vad händer med bilen?!
av MickeM
Tjena.

Att förardörren inte låser upp ibland är själva dörrlåset, och ganska vanligt fel.
Byte som gäller, om man inte står ut.

Har du blivit påkörd, och resultatet är repor, så kommer inte besiktningen säga nåt.
Plast går sönder före nåt bärande i plåt.

Att bilen inte startar i utförslut med så lite bensin i tanken är inte konstigt.
Pumpen sög luft.

Att bilen varvar upp till 2000varv och omedelbart sänker sig till ca 1000varv vid start är helt normalt.
Hänger den kvar vid 2000varv i nån sekund eller mer, så kan det vara det elektroniska gasspjället.
Inte heller ovanligt. Lämnas in för ombyggnad och uppgradering hos olika fimor

Gasspjället kan vara boven till småryckningar också, men testa att stänga av AC nästa gång du känner det, och försvinner ryckningarna är det ACpumpens till/frånslag du känner. Den slår till och från med olika intervaller, beroende på temperatur. Helt normalt.

Dåliga motorfästen kan få bilen att upplevas rycka efter jämn väg också, främst på lägre växlar.
Be besiktningspersonalen att kasta ett extra öga på motorfästena, när bilen ändå står på lyft.

Micke.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
2000rpm är väl lite högt vid start ändå? Visserligen har jag mekaniskt spjäll, men min går inte upp "mer" än till ~1600 för att sedan sjunka till sina 900 den ska ligga på.

Det mesta tycker jag kan spåras till ett bråkande gasspjäll, vad har du för etikett på spjället? Vit eller gul? Med 16700 mil gissar jag på att du har Vit etikett, och dom spjällen brukar i regel ge sig ungefär däromkring, vissa går längre vissa går mindre.

Mitt tips är iaf att se till att få felkoder utlästa. Med alla dom problemen bör bilen iaf ha något att säga.
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]